RSS Feed

Min LCHF

Posted on

LCHF= low carb, high fat. Det er det jeg spiser, og har spist siden den 7 mars. Det er mange måter å spise på. Noen lager masse bakverk og kaker, noen er veldig glad i meieriprodukter osv.

For meg handler LCHF egentlig om å spise ren mat. Her er eksempler på hva jeg spiser:

– egg og smør eller majones

-omelett med ost og grønnsaket stekt i smør

-hjemmelagde knekkebrød med pålegg

-kjøtt, fisk, fugl

-salat eller andre grønnsaker til minst 1 måltid

-kaffe med fløte

-cottage cheese med litt fløte, sukrin og kanel til kos.

-bringebær eller jordbær med fløte

-deilige gryteretter og supper

-lavkarbo kake som ostekake innimellom, ca 1 gang i mnd

-baconchips og et glass rødvin innimellom

Det er sånn ca. Drikker lite brus, mye vann og mye kaffi. Det er jo ikke all maten som er like «ren». Baconchips er jo ikke det sunneste, og jeg skulle gjerne laget min egen masjones. Men jeg må si meg fornøyd likevell. Det er ikke mange mnd siden Toro var overrepresentert i mine kjøkkenskap. Nå ligger det litt div, som jeg gjerne serverer mann og barn når jeg har arbeidshelg osv.

Kroppen min har jo hatt betydelig helsegevinst av dette kostholdet. Jeg har fått mye finere hud, mye mindre kviser om jeg lever strengt og rent. Jeg har hatt store plager med Atopisk eksem hele livet. Det er borte. Jeg får av og til kontakteksem på hendene om jeg for eksempel spriter meg mye på jobb, men huden min på generelt grunnlag har blitt mykere og mindre tørr.

Tennene føles rene selv om jeg har skikkelig huggormånde pgs ketosen.

Jeg håper så inderlig på at håravfallet mitt pga sykdommen Alopecia, er på retur. Jeg synes det har vært litt mindre hårtap de siste dagene. Sluket i dusjen er ikke helt tett når jeg er ferdig å dusje lenger.

Neglene mine fliser seg stadig, men har blitt betydelig sterkere.

Kroppen min har jo blitt mye mindre, det sier seg egentlig selv. Bonusen er at jeg har fått ganske markerte muskler rundt om kring uten å ha trent noe som helst. Ikke sånn at jeg har sixpack, men jeg kjenner de godt, disse musklene, og de responderer godt når jeg spenner de og jeg både ser og føler at de er større.

Også blir jeg mett. Jeg kan ikke forstå at det går 20 minutter fra kroppen får mat til den registrerer at den er mett. Jeg kan heller ikke forstå at mengde spiller noen rolle. Før kunne jeg spise og spise og spise uten egentlig å bli mett. Nå kan 1-2 egg og en dæsj smør eller majones mette meg i mange timer. Jeg blir mett med en gang, og jeg blir aldri stappmett. Jeg blir heller aldri HYSTERISK sulten, type aggressiv, som jeg kunne bli flere ganger daglig før.  Jeg blir bare litt susen. Da er det på tide med mat.

Og jeg har ikke søtsug lenger, bortsett fra i dagene før jeg får mensen. Da kan jeg ha en tendens til å spise mer enn ellers, og skapsnoking på jakt etter noe godt. Ellers er jo dette helt fraværende. Ingen tvil om at det er kroppen sine hormoner som bestemmer hvordan kroppen min ser ut. Dette har ikke noe med selvkontroll å gjøre. Det har ikke noe med følelser å gjøre. Det er bare fysiske reaksjoner i kroppen min som styrer alt. Og det gjør noe med min selvfølelse.

Jeg har gått på mange slankekurs og lest mye om kropp og helse. Jeg har gått til psykolog i flere år. Og alle lurte på det samme: hvorfor jeg ikke bare fokuserte på å bli tynn. Da ble alt lettere å bedre. Jeg måtte bare bestemme meg, ta små skritt, som for eksempel å gå en tur hver dag, spise mindre osv, så ville det gå av seg selv. Men sånn var det ikke for meg.

Og for hver gang noen kommenterte kroppen min, vokste selvforakten. Og den er vond å få gjort noe med. Men LCHF gir meg en følelse av mestring, jeg er trygg på at jeg kommer i mål. Jeg kan leve med dette kostholdet. Kanskje har det reddet livet mitt. Håpet er at jeg kan klare å inspirere noen til å få et bedre liv.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

4 responses »

  1. Så deilig å lese! En skikkelig vekker for meg at det ikke har noe med selvkontroll å gjøre (i første omgang). for mye sukker feks gir meg en uro i kroppen som ikke gir seg om jeg ikke gir den mer sukker, og mer, og mer.. osv. Uten sukker forsvinner uroen (som jeg alltid har forvekslet med sult).

    Hurra for deg! Gleder meg til å følge deg videre! 🙂

    Svar
    • Akkurat sånn var det for meg også. Jeg hadde så mye hjertebank at jeg var til lege for å få tatt UL av hjertet. Konstant uro i kroppen, føltes som stress og jeg klarte ikke å gjøre noe med det. Etter et par uker på LCHF ble det borte og jeg er ikke lenger plaget. For meg et det veldig deilig, nesten som et under.

      Svar
  2. Du har vært flink til å finne din vei, på en kort tid, synes jeg. Jeg brukte veldig lang tid på å finne ut hva som passet for meg. Faktisk flere år! Mest fordi at jeg prøvde å presse meg inn i noe som funket for alle andre (ketose), men som helt klart ikke var min cup of tea. Ihvertfall ikke over lengre tid.

    Det finnes jo veldig mange måter å gjøre dette på. Ser noen nærmest lever på lavkarbokaker og godterier. Det er jo fint for dem, men for min del ville det bli å bare utsette problemet, ikke fikse det.

    Kjempeflink er du, ihvertfall!:)

    Svar
    • Tusen takk for klapp på skulderen. Jeg er veldig glad for at jeg endelig har begynt å finne ut av ting. Det har kostet meg bl a flere Grete Roede kurs, fordi jeg VILLE det skulle være min vei, mye trening, mange mange mange nederlag og nedlatende kommentarer å komme dit jeg har kommet nå. Endelig lønn for strevet. Ketose er nok ikke for alle, jeg tror ikke noe er for alle, men at alle kan komme er godt stykke på vei ved å lytte til sin kropp.

      Svar

Legg igjen en kommentar

