RSS Feed

Monthly Archives: august 2012

Frokostblanding på slump

20120831-192416.jpg

 

Jeg tok utgangspunkt i det jeg hadde i skapet da jeg lagde klar en stor krukke med frokostblanding. Det er masse godt i, se bare her:

Grovhakkede mandler

Grovhakkede cashewnøtter

Gresskarkjernefrø

Solsikkefrø

Linfrø

Sesamfrø

Chiafrø

Hampfrø

Kokosmasse

Denne spiser jeg med Tyrkisk yoghurt eller cottage cheese. Av og til blander jeg også inn fløte. For å variere smaken kan man bruke friske bær, evt litt frukt, kanel eller bittelitt kardemomme. Kjempegodt.

Hvis du har en favorittoppskrift på musli eller frokostblanding blir jeg glad hvis du deler.

 

Advertisements

Laks med smørsaus

20120831-094042.jpg

20120831-094052.jpg

Kjøpte en halv side laks, la på folie. Hadde over gulerøtter i skiver (til de som ikke spiser lavkarbo), løk, brokkoli og krydder. Pakket inn i folie. Bakte i oven på 200 grader i ca 20 minutter, til den var gjennomstekt.

Mens laksen var i ovnen prøvde jeg ut denne oppskriften på smørsaus som jeg fant hos Signe, en favorittblogger. Oppskriften er superenkel og kjempegod:

Til 6-8 porsjoner:

250 gr smør

2.5 dl fløte

2.5 dl rømme.

Smelt smør i en kjele og tilsett fløte og rømme. Rør til alt får blandet seg. Smakssett med ønsket krydder. Jeg brukte dill og pepper. Det var ikke nødvendig med salt pga salt i smøret. Sausen var nydelig og familien min spiste opp alt.

Barn og lavkarbo

Ja, nå er august snart over. Jenta mi på 11 år ønsker å prøve å leve lavkarbo i en måned, og vi har valgt september som prøvemåned. For å si noen ord om jenta mi, så er hun aktiv og normalvektig.

Akkurat nå er hun syk, hun fikk konstattert helvettesild i går, så vi tar det rolig til hun føler seg bra igjen. Hun har alltid vært en «sukkerunge», dvs et barn som går helt over styr i selskaper ol der det blir servert sukker. Hun sliter med voldsomt godtesug, er en skikkelig skapsnoker og skammer seg når hun blir fersket. Hun klarer ikke å slutte å spise før det er tomt i skåla på lørdagen hos oss, og hun er svært opptatt av sukkerholdige ting.

Puberteten har slått inn for fult og hun er slapp og ofte trøtt, og humøret svinger veldig. Hun har tydelige adhd symptomer, bla generell uro og ukonsentrasjon, noe som gjør at hun sliter med å få med seg beskjeder og gjøre det hun skal, som igjen fører til kjeft og surmuling pluss masse hjelpetiltak fra en sliten mamma. Hvem ønsker vel ikke det beste for sine barn?

Tanken på å prøve ut lavkarbolivet har vokst sakte frem hos oss. Det begynte med at hun ville ha godteriavtale, hun skulle ikke spise snop på 1 helt år og få penger for det. Jeg gikk litt motvillig med på avtalen, men hun sprakk gjenntatte ganger og gav seg i mai. Hun sier selv at hun ikke kan styre uroen sin og er fortvilet over dette. For ca 1 mnd siden fikk hun konstattert kronisk elveblest og må da bl a holde seg unna sjokolade, sterk mat, brus og brokkoli. Dvs at immunforsvaret er litt på tuppa. Hun har også diverse allergier.

Vi har snakket mye om hvordan hun skal leve lavkarbolivet. Vi er enige om at det ikke skal være så strengt, men hun skal kutte ut mest mulig sukker og mel. Målet er at hun spiser mest mulig ren mat, kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, nøtter og frø, bær og frukt. Altså ren hjemmelaget mat. Hun ønsker i første omgang å ha med seg skiver på skolen, så da tror jeg at jeg velger å kjøpe lavkarbobrød til henne. Det vil bli laget ekstra lavkarbokos her i helgen, hun er jo ikke på noen slankekur akkurat. Og da får hun velge mellom ulike alternative godteri og kaker. Matgleden er selvsagt i fokus her i huset.

Vi har kommet frem til at måltidene kommer til å se ca sånn ut:

Frokost: Omelett eller hjemmelaget frokostblanding med tyrkisk yoghurt og litt frukt.

Skolemat: Lavkarbobrød med rent pålegg og oppkuttede grønnsaker.

Middag: Vanlig mat men uten potet, pasta og ris. Ha fokus på grønnsaker.

Kvelds: Middagsrester eller som frokosten.

Målet med dette prøveprosjektet er å se om hun selv føler at hun får bedre helse. Vi vil se om hun opplever mindre indre uro, om elveblesten blir bedre og om humøret blir gjevnere. Heia jenta mi!

 

Lavkarbo på ferie

20120827-202605.jpg Kebab

20120827-202623.jpg Enkel frokost

20120827-202710.jpg Fra grønnsaksdisken i buffeten

20120827-202742.jpg Frokost på hotellet

20120827-202838.jpg Det er ikke bare at man får god mat på Aksoy restaurant utenfor Alanya, de utrolig hyggelige menneskene som arbeider der lager gjerne også litt show når de serverer maten.

Nå er ferien vår over og vi er vel hjemme fra tre deilige uker i Tyrkia. Vi bodde på et flott hotell og det var overdådige bufeter til alle måltider. Det stod egne kokker og stekte blandt annet egg og omeletter til oss hver morgen. Det var ferdig kuttede salater og grønnsaker. Jeg hadde nesten alltid tilgang på nøtter, og når vi spiste på restaurant bad jeg om å få byttet ut ris og pommes frites med mer grønnsaker. Jeg fant en nydelig rødvin som jeg tok et glass av i ny og ne. Ellers drakk jeg mye vann og dessverre altfor mye diet coke. Vi var der under ramadan og i uka etter. Da fikk jeg et stykke baklava,som kanskje må være tidenes aller mest sukkerdynkede bakverk i gave, som jeg spiste. Ellers hadde jeg ingen utskeielser med verken is eller desserter. Jeg har spist fantastisk mat, mye egg, lam, kalkun, kylling og biff, og grønnsaker som var så ferske at vi satt å så på mens de ble høstet. Det ble aldri verken vanskelig etter ubehagelig å spise lavkarbo på tur. Selv flymaten kunne jeg spise deler av. Norwegian serverte frokost med vanlig Norvegia, eggerøre, skinke og litt grønnsaker. De solgte også både mandler og nøtter. Konklusjonen er at det går veldig fint å leve lavkarbo på all inklusive i tre uker. I morgen blir det oppdatering av vekten.