RSS Feed

Monthly Archives: september 2012

Jeg er i ketose!

Endelig, etter å ha prøvd og prøvd siden 26 august, er jeg i ketose igjen. Dusjet i sted, og da måtte jeg bare måle. Plutselig gleder jeg meg til resten av uken. 🙂

Menyen blir nok ca lik hver dag:

Frokost: Magic bullet coffee

Lunsj: 2 kokte egg og en hel del smør

Middag: Skaldemans bantbiffar

Kvelds : Magic bullet coffee

Det er egentlig ikke nødvendig med kvelds tror jeg, men jeg er litt usikker på de biffene, om de inneholder nok fett til at jeg holder meg mett. Det er jo poenget.

Hva er ketolysekuren?

Ketolysekuren er utviklet av Torkil Andersen, spesialist i allmennmedisin. Han har skrevet boka «Slank med ketolysekuren». Det er en lettlest bok med oppskrifter,forklaringer,pasienthistorier og tydelig beskrivelse av hvordan man ved hjelp av denne ketolysekuren kan gå ned i vekt. Jeg har gått ned over 20 kg ved hjelp av denne kuren nå. Jeg vil beskrive kuren som lett å følge, men jeg anbefaler alle som har lyst å prøve til å kjøpe boka og lese den både en og to ganger før kuren. Vitamintilskuddene som hører til kuren er også svært viktige. Det er for å sikre at kroppen får i seg alt det den trenger og for å sikre at fettforbrenningen holder seg oppe.

Ketolysekuren er for folk som lider av fedme. Den kan gi hurtig vektreduksjon og er bra for deg som bør ned mye i vekt. Selv har jeg akkurat nå en kroppsmasseindex (kmi) på 31.8.

Skala for KMI/BMI

  • Undervekt: BMI < 18,5
  • Normalvekt: BMI 18,5-24,9
  • Overvekt: BMI 25-29,9
  • Fedme: BMI > 30

Altså lider jeg av fedme enda. Selv om jeg har gått ned over 20 kg. Jeg har før skrevet at jeg vil ned ca 15 kg til. Da vil jeg med mine 170 cm være ca 75 kg. Men fremdeles vil jeg være definert som overvektog på skalaen. Derfor har jeg endret mitt endelige mål til 70 kg. Da er jeg akkurat innenfor normalvektig på skalaen- men mye viktigere, jeg tror det er en vekt som passer kroppen min godt. Jeg vil fremdeles ikke oppleves som tynn og skranten. Så det vil si at jeg har 22 kg igjen til mål.

Hva er ketose:

Kroppen lagrer glukose i lever og muskler i lange kjeder kalt glykogen, slik at de kan frigjøres raskt ved behov. Dette skjer for eksempel når du plutselig belaster musklene med gymnastikk eller løping. Kroppens evne til å lagre glukose i tilfelle av faste er begrenset til 2-3 dagers forbruk. Når kroppen ikke tilføres karbohydrater vil lagrene tømmes i løpet av få dager. Siden hjernen ikke kan forbrenne fett, ville dette vært kritisk dersom kroppen ikke har et back -up system. Kroppens reservesystem starter raskt å produsere en rekke enzymer som kan omdanne fett til ketonstoffer. En slik fettforbrenning kalles ketose. Ketonstoffene som dannes fra fett, benyttes som kroppens tredje type brennstoff. Hjernen kan ikke forbrenne fett, men kan uten problemer benytte seg av fett som er omdannet til ketonstoffer. Musklene forbrenner fett som tidligere, og plutselig er kroppen i en tilstand der den utelukkende brenner fett. (Fra boken, s 72-73). Ketose er altså en tilstand der kroppen nesten utelukkende bruker fett som brennstoff.

Hvordan komme i ketose:

Begrens ditt daglige karbohydratinntak til maks 20 gram for menn og 15 gram for kvinner. En hjelp til å rekne ut hvor mange gram du får i deg kan være nettstedet diett.no.

Start med daglig mosjon, 30 minutter hver dag.

Ta ketolysetablettene som angitt på pakningen.

Drikk rikelig med mineralvann eller vann.

Spis grønnsaker hver dag.

Spis meieriprodukter hver dag.

Spis proteiner til nesten hvert måltid.


Det varierer fra person til person hvor lang tid det tar å komme i ketose. Man får kjøpt urinstix som indikerer om man har nådd tilstanden. Følg instruksjon på pakken for et nøyaktig resultat. Dersom dette virker interessant kan du lese mer på ketolyse.no

Lavkarbo er vanlig norsk kosthold.

Det er noe som irriterer meg aldri så lite. Det er de menneskene som gisper og forteller meg hvor grusomt det er at jeg spiser lavkarbo. De forteller meg om hvor usunt lavkarbo er, hvor fort jeg kommer til å bli lei av alt fettet og at jeg nok kommer til å gå over til vanlig norsk kosthold igjen.

Hva er det da? Grandiosa og fiskeboller? Sånn jeg spiste vanlig norsk kosthold, også mens jeg gikk på Grete Roede kurs, var det mye halv og helfabrikata med i bildet. Ferdige frokostblandinger. Sukret yoghurt. Juice. Knekkebrød. Kjeks og kaker, boller og brus. Supper, sauser og middager generelt med bruk av ferdige retter. Det var bare sånn det var. Hadde jeg kjøttkaker til middag var de gjerne kjøpt, med posesaus og opseerterstuing til. Er det dette som er det sunne norske kostholdet?

Er det sunnere enn å spise ren mat, bare fordi det er typisk norsk? Jeg spiser omtrent som før jeg, jeg bare luker ut de verste blodsukkerstigningsfellene. Jeg spiser ikke junk og ferdigmat som pizza ol. Men jeg lager gjerne hjemmelaget hamburger. Jeg spiser knekkebrød med pålegg som før, bare at det er hjemmelagde knekkebrød. Jeg drikker vann i stedet for melk og juice. Frokostblandinger lager jeg selv og jeg bruker sukrin dersom det er behov for noe søtt.

Ellers spiser jeg ren mat. Grønnsaker. Kjøtt. Fisk. Egg. Nøtter. Frø. Sunne oljer som kaldpresset olivenolje. Smør i stedet for margarin. Det er ikke noe hokuspokkus. Det er helt vanlig norsk mat. Typiske middager hos oss er gryteretter, supper, ren fisk, rent kjøtt. Wok er godt. Norsk bondekost som fårikål og elggryte står også på bordet.

Ingen shaker, ingen proteinpulver. Lite og ingen ferdigmat. Det er ikke sånn at jeg mauler fett. Men fett er min energikilde og derfor sørger jeg for å få i meg fett gjennom mat sånn at jeg ikke går og er sulten. Jeg spiser grønnsaker HVER dag, ofte flere ganger om dagen. Jeg spiser fisk ca 2 ganger i uka til middag, og gjerne som pålegg utenom. Jeg lever helt vanlig, uten å lage styr for noen. Ingen i familien visste en gang at jeg hadde lagt om til et lavkarbokosthold før det hadde gått tre måneder og jeg selv valgte å fortelle det. De merket ikke noe spesielt i hverdagen.

Fordi det ikke ER noe spesielt. Bare vanlig norsk mat, laget med litt mer omtanke enn før. Ja til REN mat som gjør meg FRISK!

Meatfree monday

Jeg ønsker å leve etter den regelen at man har  (minst) en vegetarmiddag i uka. Med familie bestående av mine dine og våre barn i alle aldre er det ikke så lett å finne mat alle kan enes om at vi kan lage. Jeg har selvsagt ikke sagt noe om at poenget er å ikke spise kjøtt den dagen, da hadde det nok uansett kommet protester. Så jeg bare sniker det inn, vegetarmåltidet, en gang i uken. Svaret for oss er SUPPER! Supper er den eneste maten som blir akkseptert som kjøttfri her i huset. Det er dessuten ofte billig, raskt og lage og smaker kjempegodt. De som ønsker det får gjerne hvitløksbrød eller lignende til.

Vi har tomatsuppe, løksuppe,blomkålsuppe og champingjongsuppe som vi varierer mellom. På den måten blir heller ingen lei av maten.

Min suppebase er ca lik for alle suppene:

Kok opp ca 1/2-1  liter vann(eller kokevann fra blomkål)  og 3 buljongterninger

Finhakk 1 løk og gjerne et hvitløksfedd eller to (særlig i løksuppe og tomatsuppe.) Stek til den blir blank, i smør. Bland i den kokende buljongen sammen med ca 1 liten boks fløte, eller mer. Bruk stavmikser og gjevn.

Blomkålsuppe.

Skjær opp 2 blomkål i små biter, damp de i vann i ca 7 minutter. Ta ut halvparten av blomkålen og legg i skål til senere. Ha i buljongterninger og blank løk  og bruk stavmikser til gjevn mos. Ha i fløte og evt mer veske. Kok opp. Smak til med krydder.  Ha i resten av blåmkålen og la det bli gjennomvarmt. Server!

Tomatsuppe.

Lag base. Ha i 1-2 bokser med knuste tomater og ca 2 ss tomatpure. Mos i stavmikser. Ha i fløte. Smak til med krydder. For mer futt bruk litt chilli i, evt cayennepepper.

Løksuppe.

Lag base. Skjær løk i tynne ringer, stek blank i smør og ha i suppa etterpå. Smak til og server, eller ha i suppeskåler, ha på revet ost og gratiner i ovnen på 225 grader til osten er gylden. Dette forutsetter en fyldig suppe med mye løk, hvis ikke vil osten bare smelte ned i suppa.

Champingjongsuppe.

Lag base. Grovhakk champingjonger og ha oppi suppa sammen med blankstekt løk. Bruk stavmikser. Ha i fløte. Stek 4-5 champingjonger i tynne skiver i smeltet smør på høy varme til de får gylden farge. Strø disse på toppen ved servering.

Dette er billig og sunn, og ikke minst rask hverdagsmat. La TORO få konkurranse. Prøv selv, jeg er sikker på at du klarer det, også smaker det MYE bedre. Server gjerne med brød for de som liker det. Friske urter er også alltid sunt og godt.

I dag er det champingjongsuppa som står på menyen hos oss.

Happy meatfree monday alle sammen 🙂

Løksuppe

  Løksuppe med salte kjeks

Sånn gjør jeg det:

Surr MYE løk skjært i tynne skiver i en panne sammen med en del smør og noen hvitløksfedd i skiver til løken er blank. Hvor mye løk? Ca 1 hel stor løk pr person tenker jeg. Mens løken surrer har jeg vann (begynte med 1 liter, spedde etter hvert som løken havnet i gryta sånn at det ble suppe av det), 2-3 laubærblad, etpar terninger med kyllingbuljong eller annen kraft og pepper og gir det et oppkok. Koker på svak varme, har i løk etterhvert som den blir blank. Kokte det ca 45 minutter. Siden mine unger ikke er særlig begeistret over løk, tok jeg ut laubærbladene og stavmikset suppen, før jeg smakte til med salt og pepper. Jeg serverte med rundstykker til gjengen, salte kjeks som jeg har postet oppskrift på før, her, til meg. En rømmeklatt er godt til, et dryss friske urter, Ost, som smelter i suppa. En skvett fløte? Metter godt og lenge, og hva er vel billigere enn løk?

Hverdagsmiddag for hele familien. Selvfølgelig lowcarb style. Om du har travle dager, gjør alt klart kvelden før, da trenger suppa bare et raskt oppkok mens du dekker bordet, tenner et stearinlys og leker med barna, eller noe sånt.

 

Kan det være?

En heidundrende skallebank har meldt sin ankomst i dag. Jeg har en vannkoppunge hjemme, og broren som ikke ville gå i barnehagen aleine. Og jeg har så vondt i hodet. Jeg håper håper håper det er ketosehodepine som gjør sitt inntog. I såfall er den mer enn velkommen.

Min vanlige kur mot det meste er å drikke vann, så jeg hiver innpå noen glass og krysser fingrene. Ellers består hverdagene for tida av nettopp det, hverdager. Kjedelig å skrive om-kjedelig å lese om.

Operasjon Julegris er jo på ingen måte avlyst- bare så innihampen irriterende at jeg skulle stå stille på vekta i ukevis. Akkurat nå gidder jeg ikke å veie meg heller. Jeg venter til fredag. Jeg vet at vekt bare er tall. Jeg vet at det gjerne skjer ting inni kroppen som ikke viser på vekta. Men jeg er over 91 kg fortsatt. Jeg har MYE igjen før jeg kommer i mål. Jeg har lyst å komme i mål. Det er fremdeles tungt å være meg. Jeg er fremdeles feit. Passer fremdeles ikke det jeg vil av klær og støvletter. Jeg er utrent og har en lang vei å gå. å jeg ville bare si at kampviljen er på plass og jeg kommer ikke til å gi meg før jeg er i mål med hverken det ene eller det andre.

Jenta mi har lagt lavkarbolivet på hylla. Det ble et stressmoment for henne, og håpet var jo at det skulle bli noe positivt. Min mann har heller ikke kommet i gang, selv om det av helsemessige årsaker begynner å haste. Vi er ikke udødelige og om vi vil leve lenge kan det være en fordel å ta vare på helsa. Så ta vare på dere selv, gled en venn og nyt dagen 🙂

 

 

Verdens beste fiskesuppe

20120913-170048.jpg
Mmmmm, sier jeg bare. Gjorde som beskrevet i forrige innlegg og resultatet ble fiskesuppe på hjemmelaget kraft på bare 15 minutter. Snakk om hurtigmat. Dette kommer jeg til å gjøre flere ganger.