RSS Feed

Frokostherligheter

I går ble det litt baking, siden jeg har lovet eldsta som vil prøve å leve lavkarbolivet at hun skal få god og variert mat. Det holder ikke med bare frokostblanding da. Jeg laget fotballfrues musli. Den falt virkelig i smak hos eldsta. «Virkelig veldig god» og «nydelig, helt fantastisk» var blandt supperlativene som kom fra jenta mi. Jeg drikker bare MBC om morgenen nå så jeg har ikke prøvd muslien enda, men det kommer nok til å skje i nær fremtid.

Fotballfrues deilige musli

Det ble en og en halv av de store IKEA krukkene som vist på bildet, en raus porsjon altså. Perfekt for oss som er mange. Selv om resten av gjengen ikke er lavkarbofrelste enda, så vil jo alle smake når mor lager mat. Glad er jeg for det. Lager mye heller en sånn porsjon hver uke enn å kjøpe inn de andre oversukrede frokostblandingene de maser om. Når jeg tenker meg om går det sikkert også ann å ha både kanel og kakaonibs i denne blandingen for å variere.

Det andre jeg bakte i går, var salte kjeks. De smakte som Salinas eller hva de heter, og jeg ser for meg at de kan brukes til alt fra tilbehør til supper, turmat, ostekvelder eller bare snacks. De var veldig gode. Oppskriften fant jeg i denne boka her.

Anna Hallen sin flotte kokebok

Den kjøpte jeg da jeg begynte å spise lavkarbo i mars, og den er jeg veldig fornøyd med. Anna Hallen har gitt ut flere bøker og det er verdt å sjekke ut bloggen hennes.

Oppskriften på kjeksene er sånn:

Mandel og kokoskjeks:

Basismel: (Gir ca 1 liter ferdig mel)

2 dl mandler

2 dl kokosmasse

11/2 dl hele linfrø

1 dl sesamfrø uten skall

11/2 dl solsikkefrø

2 dl cashewnøtter

Bland alle ingrediensene bortsett fra 1/2 dl linfrø i en kjøkkenmaskin. Det skal ha samme konsistens som halvgrovt mel. Tilsett deretter de resterende linfrøene. Resten av melet oppbevares i tett boks i kjøleskapet.

Kjeks: (Ca 15 stk)

3 dl basismel

3 egg

1 ts bakepulver

2 krm salt

Sett ovnen på 175 grader.

Bland basismel, egg, bakepulver og salt i en bolle.

La deigen stå etpar minutter.

Bre deigen tynt ut over en stekeplate dekket med bakepapir. Den skal smøres så tynt at deigen så vidt henger sammen. Stek midt i ovnen i ca 10-15 minutter til de har fått litt farge.

Følg med, mine ble litt brent i kantene.

Ta så brettet ut av ovnen og skjær deigen i passe store biter. Jeg brukte et pizzahjul til dette.

Sett kjeksen inn i ovnen igjen, men nå på 50-70 graders varme. Kjeksen skal stå inne til de er sprøe og harde- det tar ca 1 time.

Her er et bilde av mine:

Sprø deilige salte mandel og kokoskjeks

 

 

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

3 responses »

  1. Tilbaketråkk: Oppskrift på salte kjeks | Synsegulla

  2. Glad for at du delte denne! Skal prøves:) Jeg ramlet nemlig nedi en pakke ferdigkjøpte glutenfrie salte kjeks forrige helg… De er fulle av rismel/maismel og dårlige vegetabilske oljer…ikke akkurat lavkarbo. Det er bare så vanskelig å være framsynt! Jeg skulle jo bakt jevnt og trutt slik at det alltid var et sunnere alternativ tilgjengelig. Rom for forbedring der, gitt;)

    Svar
    • Så hyggelig. Stort rom for forbedring her også. 7 nattevakter på rad har ikke akkurat ført til mye kokkelering på kjøkkenet. Men nå er det helg, og jeg har planer om å kose meg med å lage mat. Håper kjeksene smaker . God helg til deg 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

