RSS Feed

6 måneder på lavkarbo: Resultater

Ja, i dag har jeg jubileum. 6 måneder har leg levd på lavkarbo nå. Jeg føler at det er et riktig og bra kosthold for meg- det er noe jeg kan leve med. Sunn, god, lettlaget og smakfull mat og en kropp som virker. Jeg må si at å lage mat fra bunnen av gjør at jeg har fått en gryende interesse for matlaging. Jeg har begynt å like å lage mat- og synes selv jeg har blitt tryggere på kjøkkenet og flinkere til å smake til maten og til å prøve nye retter.

Kroppen min har også forandret seg. Den største forandringen er kanskje at jeg nå har hatt min første sommer på 20 år uten å måtte bruke allergitabletter. Jeg har vært våken og føler at jeg har fått med meg mer av sommeren i år i stedet for å sove den bort.

Eksemet mitt er så godt som borte- bortsett fra kontakteksemet jeg har på hendene. Det kommer av og til- men ikke så ofte som før. Ellers føles huden min sjelden tørr. Den fukter seg selv og noe spesiell hudpleie er sjelden nødvendig.

Jeg har vært hos frisøren i dag, oh hun sa at mye av håret mitt har vokst ut igjen. Kanskje alopeciaen min er på retur? Det var i hovedsak det som fikk meg til å prøve lavkarbo i utgangspunktet. Jeg tenkte at ren mat uansett måtte være bra for kroppen, og det ser ut som at det var en god tanke. Selvsagt kan det være tilfeldig, men i og med at alopecia er en autoimmun sykdom og allergi og eksem også hører inn under den kategorien av sykdommer/plager, og samtlige plager har blitt bedre samtidig, tenker jeg at kosten har spilt en rolle.

Nå skal det sies at jeg ikke har kastet meg på «se-hva-jeg-kan-bake-og-frotse-i» trenden. Jeg har rett og slett spist vanlig mat uten mye karbohydrater i. Mye grønnsaker, kjøtt, fisk, noe nøtter og meieriprodukter, egg og kylling.  Rett og slett, ikke noe hokus pokus.

Jeg har hatt den berømte huggormånden som følger med et liv i ketose, men det var overkommelig med vademecum-spray i veska. Ellers føles tennene rene og jeg har aldri belegg på de lenger.

Sånn rent kilomessig så har jeg tatt av nøyaktig 21.7 kg på disse 6 mnd. Det er mer enn jeg i mine villeste fantasier kunne forestille meg. Det er nesten 1 kg i uka i snitt.

Jeg har ikke trent noe før akkurat nå de siste to ukene. Det er bare maten som har gjort at jeg har gått ned i vekt.

Så var det de bildene jeg hadde tenkt å blogge. Jeg finner ikke ett eneste bilde av meg, verken da jeg var på mitt største eller litt mindre, der jeg ikke er «kamuflert» med unger over alt, gjemmer meg bak ei søyle eller lignende. Det er rett og slett vanskelig å finne noe som viser hvor stor jeg var. Derfor må jeg utsette det sånn at jeg får gå gjennom litt flere bilder.

Uansett: konklusjonen blir at jeg fortsetter med lavkarbo- skal på ekstremdiett for å komme i ketose igjen. Skal bruke helga til å bake litt med jenta mi, og saumfare nettet for gode erstatningsvarer jeg kan lage til henne. SElv skal jeg prøve å bruke diett.no mer for å få en enda bedre oversikt over hvordan jeg spiser. Mitt mål er at de siste 16 kiloene forsvinner i løpet av det neste halve året.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

2 responses »

  1. Gratulerer 🙂
    Fantastisk inspirerende å lese 🙂 Følger bloggen din via rss – så jeg får den rett i mailboksen min. Jeg er litt på villeveier etter en sommer med utskeielser og blitt hekta på rugsprø… men du inspirerer til fortsatt lavkarbo (nå MÅ jeg bare få tatt meg i nakken) 🙂

    Svar
    • Hei 🙂 Så utrolig hyggelig at jeg inspirerer noen. Jeg liker godt å leve lavkarbo- ikke for at det er en trend, men for att det gjør godt, i tillegg til at jeg går ned i vekt, selv om det tydeligvis står litt stille akkurat nå. Anbefaler deg å bake knekkebrød selv. De jeg har postet oppskrift på her på bloggen synes jeg er gode. Kjeksoppskriften kan også fungere. Jeg baker ca 1 gang i uken, det er raskt å røre sammen og lite arbeidskrevende. Lykke til med snuopperasjon-dette klarer du.

      Svar

Legg igjen en kommentar

