RSS Feed

Hva er ketolysekuren?

Ketolysekuren er utviklet av Torkil Andersen, spesialist i allmennmedisin. Han har skrevet boka «Slank med ketolysekuren». Det er en lettlest bok med oppskrifter,forklaringer,pasienthistorier og tydelig beskrivelse av hvordan man ved hjelp av denne ketolysekuren kan gå ned i vekt. Jeg har gått ned over 20 kg ved hjelp av denne kuren nå. Jeg vil beskrive kuren som lett å følge, men jeg anbefaler alle som har lyst å prøve til å kjøpe boka og lese den både en og to ganger før kuren. Vitamintilskuddene som hører til kuren er også svært viktige. Det er for å sikre at kroppen får i seg alt det den trenger og for å sikre at fettforbrenningen holder seg oppe.

Ketolysekuren er for folk som lider av fedme. Den kan gi hurtig vektreduksjon og er bra for deg som bør ned mye i vekt. Selv har jeg akkurat nå en kroppsmasseindex (kmi) på 31.8.

Skala for KMI/BMI

  • Undervekt: BMI < 18,5
  • Normalvekt: BMI 18,5-24,9
  • Overvekt: BMI 25-29,9
  • Fedme: BMI > 30

Altså lider jeg av fedme enda. Selv om jeg har gått ned over 20 kg. Jeg har før skrevet at jeg vil ned ca 15 kg til. Da vil jeg med mine 170 cm være ca 75 kg. Men fremdeles vil jeg være definert som overvektog på skalaen. Derfor har jeg endret mitt endelige mål til 70 kg. Da er jeg akkurat innenfor normalvektig på skalaen- men mye viktigere, jeg tror det er en vekt som passer kroppen min godt. Jeg vil fremdeles ikke oppleves som tynn og skranten. Så det vil si at jeg har 22 kg igjen til mål.

Hva er ketose:

Kroppen lagrer glukose i lever og muskler i lange kjeder kalt glykogen, slik at de kan frigjøres raskt ved behov. Dette skjer for eksempel når du plutselig belaster musklene med gymnastikk eller løping. Kroppens evne til å lagre glukose i tilfelle av faste er begrenset til 2-3 dagers forbruk. Når kroppen ikke tilføres karbohydrater vil lagrene tømmes i løpet av få dager. Siden hjernen ikke kan forbrenne fett, ville dette vært kritisk dersom kroppen ikke har et back -up system. Kroppens reservesystem starter raskt å produsere en rekke enzymer som kan omdanne fett til ketonstoffer. En slik fettforbrenning kalles ketose. Ketonstoffene som dannes fra fett, benyttes som kroppens tredje type brennstoff. Hjernen kan ikke forbrenne fett, men kan uten problemer benytte seg av fett som er omdannet til ketonstoffer. Musklene forbrenner fett som tidligere, og plutselig er kroppen i en tilstand der den utelukkende brenner fett. (Fra boken, s 72-73). Ketose er altså en tilstand der kroppen nesten utelukkende bruker fett som brennstoff.

Hvordan komme i ketose:

Begrens ditt daglige karbohydratinntak til maks 20 gram for menn og 15 gram for kvinner. En hjelp til å rekne ut hvor mange gram du får i deg kan være nettstedet diett.no.

Start med daglig mosjon, 30 minutter hver dag.

Ta ketolysetablettene som angitt på pakningen.

Drikk rikelig med mineralvann eller vann.

Spis grønnsaker hver dag.

Spis meieriprodukter hver dag.

Spis proteiner til nesten hvert måltid.


Det varierer fra person til person hvor lang tid det tar å komme i ketose. Man får kjøpt urinstix som indikerer om man har nådd tilstanden. Følg instruksjon på pakken for et nøyaktig resultat. Dersom dette virker interessant kan du lese mer på ketolyse.no

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

8 responses »

  1. Hei 🙂 Ketolysekuren er en super kur for å komme fort ned i vekt, men……..ulempen er at du må følge den til punkt å prikke når du skal begyne å tilføre kroppen karbohydrater. Og du bør være veldig bestemt etterpå for å ikke skli ut. Jeg har gått på den selv,gikk ned over 10 kg og pga. at jeg ikke var flink nok å tilføre kroppen karb. gradvis etterpå. La jeg på meg 20 kg etterpå (over tid da). Så det jeg vil si er at skal du gå på denne må du ha i bakhodet at følger du ikke til punkt og prikke ,eller at du faller tilbake til det gamle kostholdet vil du snart legge på deg dobbelt så mye som du gikk ned 😦

    Svar
    • Hei 🙂 Så synd at du gikk opp igjen i vekt etter endt kur. Det er heløt rett det du sier, man må være bevisst- det gjelder vel alle slankekurer. Spiser man det som gjorde oss fete til å begynne med, når man har gått ned i vekt, så kommer kilo etter kilo på igjen. Det er vel derfor begrepet livsstilsendring har blitt så betydningsfult for oss. Lykke til videre til deg 🙂

      Svar
  2. Jeg har testet Ketolyse også, funket ikke så bra for meg, men min bedre halvdel raste ned i vekt 🙂

    Personlig synes jeg det beste med ketogenkost er at kroppen føles bedre, mindre oppblåst mage, bedre hud osv osv.

    Lykke til med ketosen 🙂

    Svar
    • Takk for det. Jeg trenger litt oppmuntring nå, gjør alt riktig, men kroppen vil liksom ikke i ketose. Men det vil jeg 🙂 Den sterkeste vinner 🙂

      Svar
      • Jeg brukte også litt tid på å komme i ketose og jeg syntes den første uke var ganske kjip.. Mye vondt i hodet osv osv. Men, når ketosen er på plass, er det no stress!

        Hang in there 🙂

  3. Hei 🙂
    Det var meg som spurte hva ketose var, og wow! Dette var en fantastisk god forklaring som jeg faktisk forstod (i disse diett-tider med fagspråk og forkortelser så er det neimen ikke så lett for en rookie som meg ) – tusen takk skal du ha! :))
    Og masse lykke til, jeg heier på deg! ;D

    Svar
  4. Reblogged this on Synsegulla and commented:

    Interessen for ketolysekuren øker, derfor kommer det til å bli fokus på bloggen en god stund fremover. Det kommer gode tips og råd, oppskrifter med utregnet karbohydratinnhold og spørsmålsrunder. Begynner med å dele denne posten om ketolysekuren en gang til.

    Svar

Legg igjen en kommentar

