RSS Feed

Handlelista mi og gode råd på veien

Om  man er en stor familie (vi er 7stk) eller fattig student lønner det seg å planlegge hva man skal spise, og handle stort. Dette sparer jeg mye penger på. Jeg handler det meste på tilbud, og supplerer med ferskvarer en gang i uka. Ulempen med storhandel er at all mat er tilgjengelig hele tiden, og å ha fulle skap gjør enhver skapsnoker FEIT!

Jeg bor et middels steinkast fra Coop Obs- og får deres kundeavis på mail på søndagen. Da lager jeg ukesmeny med middager og skriver handleliste ut fra tilbudene og ellers hva som mangler i huset. På den måten blir middagene varierte, jeg bruker opp mat jeg har hjemme og det blir billigere fordi jeg alltid tar utgangspunkt i tilbud. Jeg lager gjerne klar middagen før jeg drar på jobb når jeg har seinvakt, eller forbereder noe dagen før dersom det er nødvendig. På den måten blir nesten all mat «hurtigmat». Vi har raske retter de dagene det er ekstra travelt og mer typiske søndagsmiddager som stek osv som tar tid, på nettopp søndager. Ungene lager forresten også ofte skolemat kvelden før, da får de bedre tid til frokost neste dag har de funnet ut.

Jeg tenkte at jeg skulle dele en veldig typisk handleliste for min familie. Jeg kjøper ikke alt hver uke som sagt, men det er dette jeg pleier å ha i hus.

Lavkarbo:

Egg (har du egg har du mat)

Cottage cheese

Seterrømme

Fløte i store literkartonger

Ukens ferske grønnsaker på tilbud

Kaffi

Laks (det har vi til middag en gang i uka)

Torsk (evt annen hvit fisk til en middag i uka)

Forsne reker eller reker i lake

Nøtter og frø (sånn at jeg kan lage knekkebrød og frokostblandinger)

Smør

Majones

Kjøtt  (Koteletter, steker, kylling, kjøttdeig og evt andre skatter jeg kommer over)

Blomkål

Brokkoli

Agurk og typiske salatgrønnsaker

Løk

Hvitløk

Chilli

Ingefær

Tomater på boks

Champingjong

Tran

Hvit ost, som regel minst Norvegia og parmesan, gjerne flere typer

Smøreoster, gjerne Tine kremost og Arla appetina når det er 10 kr tilbud, de er jo holdbare i flere mnd.

Makrell i tomat

Tyrkisk yoghurt

Salami

Skinkepålegg

Frosne grønnsaksblandinger

Maarud baconchips

Tomatpure

Kokosmelk på boks

For de andre i familien:

Brød

Melk

Ukens ferske frukt på tilbud

Chips

Brus

Saft

Snop

Havregryn

Biovit eller vitaminbjørner til ungene

Poteter

Ris

Leverpostei

Gulrøtter

Sukkerfritt syltetøy

Juice til helgefrokosten innimellom

Jeg har omtrent sluttet med å kjøpe ferdigmat som frossenpizza osv. Familien ønsker av og til fiskeboller ol, da kjøper jeg det. Frokostblandinger kjøper jeg svært skjelden, det samme med yoghurt. Sjokomelk og Nugatti typer er helt uaktuelt, det har vi aldri. Toro har nok tapt store summer på at jeg ikke kjøper supper, sauser og alt det andre lenger. Pasta prøver jeg å unngå å tilby, det har vi max en ganf i mnd. Det har jeg lite til overs for. Jeg prøver i såfall å servere den som lasagne med lite pastaplater og mye fyll med mye grønnsaker i, og salat ved siden av. Ris har vi innimellom, og poteter ofte. De har hvertfall noe vitaminer og næringsstoffer i seg.

Ellers er filosofien rundt middag ca sånn:

Meatfree monday, gjerne suppe

Fisk

Fisk

Kjøtt

Pølser, det er et familiekrav jeg holder på å finne ut av

Lørdagsmat som taco, wok, pizza, fajitas el lign

Solid kjøttsøndagsmiddag

Prøver å servere fersk salat minst en gang i uken til middagen, og grønnsaker HVER dag. Etter at jeg begynte å spise lavkarbo har jeg blitt mye mer bevisst på HVA jeg spiser. Da jeg gikk på Grete Roede var jeg opptatt av HVOR MYE jeg spiste. For «en kallori er jo en kallori». Men det er jo ikke det. Nå vil jeg ha ren, hjemmelaget mat. Jeg er flink til å variere kosten, om jeg så skal si det selv, nettopp fordi jeg planlegger. Det er også sånn at når jeg har mat i hus er det lettere å gjøre om på middagsplanen dersom noe uventet skulle skje, typ overtid og tidsnød for eks, uten å ty til frossenpizza. Jeg prøver til resten av husets store irritasjon å bare ha lørdag på lørdager, ikke fredag-lørdag-søndag. Og jeg har sluttet helt å kjøpe øl til min mann- hvis han vil drikke karbohydrater får han kjøpe det selv. Kjip kone? Yes I know. 🙂 Men dette fungerer for oss og jeg håper noen av tipsene kan komme andre til nytte.

Storhandel og planlegging. Spis rester. Vær kreativ på kjøkkenet, ikke følg oppskrifter nøyaktig bortsett fra på kaker ol. Putt grønnsaker i det meste du lager, gjerne blendet til mos dersom bana er kresne. Og ikke minst- bli bevisst egne vaner. Hva er det som alltid følger med deg i handlevogna. Er det boller? Bare en liten sjokolade i hånda, eller «denvarspennendeognysåjegmåhadenmentvilerpåatjegkommertilåspiseden»?

Advertisements

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s