RSS Feed

Lavkarbofamilien?

 

Easy living

Det som irriterer meg er at vanlig mat er så hinsides dyrt. Hvorfor koster vanlig mat en formue? Om man leser tilbudsavisen til hvilken som helt matbutikk er en stor del av tilbudene de kjører ferdigprodukter som pizza, sauser ol, chips, sjokolade, brus og kjeks. Bare en liten del av tilbudene (om noen) er fersk sjømat, rent kjøtt eller fugl. Noen obligatoriske ferske grønnsaker og frukt finner man  som regel. Og det er flott. Men jeg ønsker meg altså billigere mat. Bedre mat.

Når man spiser lavkarbo er også næringstettheten bedre og man blir fortere mett fordi maten inneholder fett og proteiner, og fordi blodsukkeret ikke svinger.

Men tilbake til familielivet. Her er de grepene jeg har gjort som har vært vellykket:

– Lager egen musli og frokostblanding

– Bytter ut vanlig yoghurt med tyrkisk yoghurt

– Bytter ut sukker med sukrin el tagatesse

– Spiser nesten bare ren mat, lite halvfabrikat

– Spiser mer grønnsaker

– Spiser mat med mer næring og mindre tilsetningsstoffer

– Baker egne knekkebrød

– Fisk fast til middag 2 dager i uka, suppe, som oftest uten kjøtt, 1 dag i uka.

Så jeg er på vei. Det går bare i et annet tempo enn jeg ønsker. Målet nå frem mot jul tror jeg skal være å dempe matfokuset som har vært litt her i huset i det siste. Bare la ting gå sin gang, bytte ut de værste matvarene litt etter litt og tilby og ha tilgjengelig, sunnere alternativer. Jeg har fått de to minste på 1 og 2 år til å «kreve» tran til frokost også, noe som ofte resulterer i at resten av gjengen også tar det. Så det går på frem. Om du har gode tips til å få folk til å endre livsstil, så blir jeg glad om du deler.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

