RSS Feed

Sukrin

Jeg prøver innimellom å bake noe. Da bruker jeg oftest sukrin eller sukrilett, men har også prøvd tagatesse. Sistnevnte smaker uten tvil best.
De andre har en tydelig bismak, de gir en kald, sterk smak i munnen, som jeg ikke er særlig begeistret for .
Men smak er en ting, reaksjoner i kroppen en annen. Jeg blir så utrolig oppblåst av sånne erstatninger. Også så full av gass. Det er svært ubehagelig.
Jeg lurer jo på å blande stevia inn. Dette vidundersøtningsstoffet alle iherb- handlende har skrytt sånn av, som jeg enda ikke har prøvd.
Det jeg tenker er at hvis jeg bruker stevia har jeg behov for betydelig mindre sukrin, og mindre mengde = mindre gass?
Del gjerne dine erfaringer om du har noen.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

4 responses »

  1. Du kan til og med bruke grønn stevia (tørket og malt stevia, ingen kjemiske prosesser innvolvert), men vær VEELDIG forsiktig med bruken. Smaker MYE, og blir lett bittert med for mye i. Jeg har best resultat med å kutte halvparten av sukrin og ha BITTElLITT stevia i. Det burde hjelpe å halvere mengden sukrin… Håper du finner ut av det!

    Drikker du foresten bullet kaffe ennå?

    Svar
    • Jeg må sjekke ut stevia, det er jo uutforsket og noe jeg må sette meg inn i. 🙂 jeg har ikke drukket mbc mens jeg har vært på ferie, er redd for at det hadde vært for ekstremt for familien min. Men det første jeg gjorde da jeg kom hjem nå i ettermiddag var å lage meg et stort krus. Det er absolutt noe jeg har tenkt å fortsette med.

      Svar
  2. De aller fleste av de kunstige søtningsmidlene er direkte skadelige for kroppen. De er jo kjemikalier. Se her: http://nutritionfacts.org/topics/artificial-sweeteners/

    Men, stevia har de nå funnet ut er harmløst. Dette er utvunnet av stevia planten. Altså helt naturlig. Har brukt mye aspertam i te, kaffi og diet brus før men ikke nå lenger. Nå bruker jeg naturlige tørkede frukter som svisker, rosiner, dadler, fiken etc. i smoothier. Baker aldri.

    Svar
    • Tusen takk for linken, alltid kjekt å lære noe nytt. Jeg må begynne å bruke stevia, har tenkt på det i sikkert ett år, men det var jo å gidde å bestille fra iherb. Skal alltid bare vente litt.

      Svar

Legg igjen en kommentar

