RSS Feed

Hjemmelaget Bountysjokolade

20121107-190341.jpg

Det var altså i Cecilie Theiste-Bratli sin nydelige lavkarbovennlige bakebok «Fristende lavkarbo» jeg fant oppskriften på disse nydelige Bounty sjokoladene. Jeg vet at oppskriften også ligger på bloggen hennes http://www.fristendelavkarbo.no.

Min variant av oppskriften:
Kokosmelk
2ss kaldpresset kokosolje
Ca 1 dl sukrinmelis
150-200 gr kokos
200-300 gr mørk sjokolade

Ha kokosmelkboksen i kjøleskapet slik at den skiller seg. Bruk hele den stivnede delen. Ha i kokosolje og kokos. Rør godt sammen og smak til med sukrinmelis. Jeg lager fyllet ganske søtt. Form til små kuler og sett kaldt på bakepapir, ca 1-2 timer. Smelt god mørk sjokolade i vannbad og dypp hver bit i sjokoladen og ha den tilbake på bakepapiret. Sett kaldt igjen. Oppbevar i lufttett boks når sjokoladen har stivnet i kjøleskapet.

De metter godt og er godkjente av alle i min familie. Nå går vi inn i bursdagsrush hos oss og da blir det nok flere oppskrifter på søte fristelser selv om jeg i hverdagen lever ganske strengt.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

12 responses »

  1. Skal prøves 😀
    Må bare få hjem to hender til.. Så er ting ofte litt enklere å lage.

    Håper du har hatt en fin dag 🙂

    Svar
    • Takk det samme. De var kjempegode, men viktig å smake til med søtningsmiddel. I originaloppskriften stod det to ss sukrin, det var altfor lite for vår smak, spes med 86% mørk bitter sjokoladetrekk. Men smaken er jo forskjellig hos alle. Vi syns hvertfall det var både gøy og godt å lage eget snop 🙂

      Svar
      • Kjekt å ha lovlig godis i skapet 😀
        Det var sånn med kokosbollene også, jeg brukte liiiite søtning sammenligna med det som sto, peisa heller på med litt vanilje 🙂

        Hadde en bra dag – fikk tross alt kjøpt biff 😀
        (Du vet du er på lavkarbo når du jubler over bra biff på butikken)..
        Også har jeg insett at jeg kanskje er litt treningsnarkis blitt..

      • Haha, så flott å bli treningsnarkis da. Jeg går rundt med den idiotiske betente hælen min, som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med. Kanskje jeg skal ignorere den og trene likevel? Vekta står stille, så trening hadde sikkert vært bra.
        Livsfarlig med godis i skapet kjenner jeg. Plutselig var det nesten tomt hos oss. Godt jeg lager sånt sjelden.

      • Huff, veit åssen det det er med det å ja..
        Min vekt står bom… Den står der å griner mellom 73,9 og 74..
        Å ja jeg stresser vel unødvendig mye med det, men jeg bare er sånn.. (skyldes vel at det bygges muskler også).. Men jeg vil ned de siste 10 kg.. så jeg slipper å være stutt-tjukk mer!

        Fått vært hos legen med den? Eventuelt fysioterapeut hvor du ikke trenger rekvisisjon?

        Kronisk beinhinnebetennelse som er vridd her så jeg har teorien om at jeg «går det av meg».. Og ikke blir det bedre om jeg IKKE går heller.. Ja, da må jeg bare lære meg å strekke ut… Kremt..

      • Har time hos lege på mandag. Skal skrive liste til han med det jeg mener er somatiske plager, så får han sjekke de ut. Om det er noe vil jeg gjerne bli behandlet i stedet for å bli satt på lykkepiller. Jeg er jo ikke ulykkelig! 😉
        Google har vist meg hva det mest sannsynlig er med hælen, det er en betennelse det er vanskelig å bli kvitt. Enn så lenge ignorerer jeg den så godt jeg kan 🙂

      • Lykkepiller er nok ikke det store svaret generelt tror jeg..
        Jeg er der at man skal prøve mye før man putter meg på piller…

        Ulykkelig tror jeg også er noe som kan kureres uten piller..

        Stå på 😀

      • Amen! Jeg er lite interessert i det, jeg liker å behandle årsaker, ikke symptomer.

      • Det gjelder ganske mye..
        Husker da jeg slet veldig med skuldrene mine «skal jeg skrive ut medisin.. eller skal vi undersøke videre? eller vil du ha behandling..?..»

        Undersøke mer ja takk, behandling ja takk om det er nødvendig.. 😉

      • Åh, så deilig med en lege som er sånn 🙂

      • Han gikk av med pensjon og blei erstatta av en dritt..
        Så jeg bytta, det gjorde resten av slekta å!

Legg igjen en kommentar

