RSS Feed

Nemmen jasså Grete?

Posted on

grovkarbo

Denne reklamen florerer på nett om dagen. Det er jo ikke rart, januar = slankemåned for mange. Jeg har gått på Grete Roede kurs selv jeg, flere ganger. Og har aldri fått helt taket på det, mye måling og veiing og telling og sult og sug.

Men jeg lurer på hvorfor de med sitt «en-livsstilsendring-er-for-alltid-og-da-må-man-kunne-spise-all-mat-bare-å-justere-mengdene-kostholdsråd» kan skrive i reklamen at lavkarbo er ut, noe de selv selvsagt aldri har godkjent som et sunt norsk kosthold, men grovkarbo, som jeg kan avsløre at er å ha fokus på hvor karbohydratene kommer fra, og heller velge grovt fremfor fint (dette var med i Gree Roede boken som et lite komme i forfjor også da jeg gikk kurs hos de) er veien å gå om man skal ned i vekt?

De som kan så mye om kost og kropp og lever av å undervise andre om det, vet jo også mye om blodsukkerstigning, insulinproduksjon og vekt.

Dette er etter mitt skjønn å snike seg nærmere og nærmere et lavkarbo kosthold, bare at de finner andre ord på det. De tjener nok penger på avtaler inngått med alle lavkallori-sukkerfri-litefett produsentene de presenterer i «produktguiden», den lille boken man får når man går på kurset.

Men de vet jo at det beste er å unngå kunstig søtning, lage ren mat og bruke ferske råvarer. Kutter man ut hvitt mel og sukker da, er ikke veien så kjempelang over i det jeg og mange med meg definerer som lavkarbokost.

Syns det er litt artig at de som har stått så sterkt i slankenorge som den sunne kallori inn-kallori ut metoden henger seg på en «trend» der karbohydrater plutselig spiller en rolle. De som alltid har vært mest opptatt av fettet.

Gleder meg til å se hvor de havner til slutt, for min del må de gjerne konvertere helt til kost basert på rene råvarer, som gjør det lett å holde styr på blodsukkeret.

Uansett, slankeåret er godt i gang. Mitt slankeår fortsetter til 7 mars 2013, da er jeg spent på hvor mye jeg har gått ned ved hjelp av lavkarbo.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

9 responses »

  1. Hehe, så enig.. In your face, Grete Roede! 🙂

    Svar
  2. Utrolig bra skrevet. Hadde ikke sett denne reklamen, og hadde jeg sett den hadde den nok ikke festet seg lenge nok til at jeg hadde fått tolket den dit du gjorde.
    Kanskje hun også har lært noe om blodsukker og karbohydrater og gjør en forsiktig sving «rett vei»? Lykke til med slankemål.

    Svar
  3. Bra skrevet, selv Grete Roede har vel skjønt at det ikke er noen vei utenom, det er jo lavkarbo som gjelder, og det er ikke en»bølge» som mange kaller det, det har kommet for å bli. Kaloritelling er liksom litt på vei ut 😀

    Svar
    • Jeg mener at de kunne hjulpet mange ved å vende nesen mot konsept som går ut på å spise ren naturlig mat i stedet for å reklamere for allslags » lett» pulver»mat». De burde funnet ut at mette mennesker ikke behøver å overspise og at fett gjør folk mett.

      Svar

Legg igjen en kommentar

