RSS Feed

Lavkarbo og allergi

Posted on

Jeg syns det er på tide å fortelle om min erfaring med lavkarbokosthold og pollenallergi igjen, siden vi er i mars måned allerede.
Fra jeg var 12 år måtte jeg ta allergitabletter omtrent hele året. Jeg reagerte på alt fra pollen og mat til sminke og luftkvalitet.
Jeg prøvde mengder med medisiner og noe virket bedre enn annet. Naturlegemidler of allergisprøyter ble også forsøkt .
Plagene var store, mye eksem i perioder, sensitiv hud, tett nese og rennende øyne, kløe i halsen osv.
Om jeg i tillegg til å være ute i sola en fin vårdag besøkte noen som hadde katt, var det bare å komme seg hjem og ta dobbel dose allergimedisiner og slokne på sofaen.
Ble nemlig utslått av alle medisinene.
Mine plager har vart fra hasseltreet spratt i begynnelsen av februar til det ble skikkelig kaldt rundt november, selvsagt med dårlig periode i desember rundt juletider.
Det var til i fjor, da jeg la om til lavkarbokost. Etter det har jeg bare tatt slkergitablett en gang, da jeg fikk en voldsom reaksjon av å spise hasselnøtter. Logisk å holde seg unna de nøttene når jeg ikke tåler pollen fra treet igrunn, men jeg tenkte meg ikke om.
Jeg har altså for første gang på 20 år levd ett år uten allergitabletter nå og det jeg har endret på er kosten. Jeg kuttet ut sukker og mel da jeg la om til lavkarbo, kanskje det var det som gjorde susen?
Ikke vet jeg, men har du store plager er det kanskje verdt å prøve?
Jeg har hvertfall for første gang klart å holde meg våken nok til å få med meg alt det vakre som skjer i naturen i vår og sommermånedene og er veldig takknemlig for det.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

