RSS Feed

God mandelgrøt

Posted on

20130315-075352.jpg

God morgen alle sammen. I dag ville ungene ha grøt til frokost, og mens jeg kokte havregrøt til de, fikk jeg også lyst på grøt. Et raskt søk på Google ledet meg til Signes hjemmelagede

En favorittblogg, absolutt. Grøten var lett å lage:

1 porsjon:

20 gr smør
25 gr mandelmel
10 gr fiberfin
1 dl kremfløte
1 dl vann
1/2 ts johannesbrødkjernemel

Smelt smør og rør inn mandelmel og fiberfin. Tilsett fløte og rør til røren blir glatt. Rist johannesbrødkjernemel og vann i en beholder til gjevning og tilsett dette. Rør mens grøten koker på middels varme i 5 minutter.

Dette var kjempemektig og jeg klarte ikke å spise opp. Når du svinger innom bloggen til Signe må du også la deg inspirere av alle de andre oppskriftene og alt det flotte håndarbeidet hun lager.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

10 responses »

  1. Hvordan var det i forhold til vanlig grøt? Kanskje jeg skulle prøve det ut en dag 🙂

    Svar
    • Vanlig grøt? Som i risengrynsgrøt? Da bruker jeg cottage cheese som jeg blander med fløte og har på sukrin og kanel og spiser kaldt. Jeg synes mandelgrøt kan minne litt om semulegrynsgrøt. Litt lite smak, mild og fin, og etter min smak herlig med sukrin, kanel og saltet smør. Også var jeg mett før tallerkenen var tom, og mett i mange timer. Hurra!

      Svar
      • Ooh, ja nei altså semulegryn har jeg aldri prøvd. Men så for meg at det kunne være som fløyelsgrøt?
        Ikke så fan av sukrin, men har tagatese 🙂 Så brker heller det i mindre grad 🙂 Å kardemomme i stedenfor kanel 😀
        Kjekt de dagene jeg skal på skolen, for da må jeg ha noe som metter en stund 🙂 Prøve det i morgen 🙂

      • Gjør det. Jeg liker også tagatesse bedre men jeg har ikke mer igjen nå. Må huske å kjøpe ny. Hva er fløyelsgrøt laget av?

      • http://www.tinepartner.no/oppskrifter/fl%C3%B8yelsgr%C3%B8t

        Lagde grøten i dag, min blei litt tørr kanskje? Dog, den er helt greit god 🙂
        Min blei mørk fordi jeg har sånn mørkt mandelmel, tror du det har noe å si for «tørrheten»? Men skal ikke se bort i fra at jeg lager det igjen, veldig kjekk mandags mat for meg som må skyndte meg på skolen 🙂 Takk for tipset!

  2. PS: Jeg spiste opp hele og er fortsatt litt sulten… Something might have gone wrong!
    Prøver igjen en annen gang 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

