RSS Feed

Kjøttkaker med ertestuing

Posted on

20130505-180620.jpg

Beklager bildet, det gjør denne veldig gode middagen stor urett. Kjøttkaker og ertestuing er veldig godt. Skulle gjerne hatt for eksempel blomkål til, men det var dårlig med grønnsaker i kjøleskapet, noe som er flott siden jeg pleier å handle mye. Ergo, vi spiser mye grønt. Her kommer mine oppskrifter på denne klassiske retten.

Ertestuing:
Bløtlegg erter i en bolle med rikelig vann natten over. Jeg hadde grønne erter, 200 gr. Hell av bløtleggingsvannet, skulle ertene og ha de i kjele sammen med vann så det dekker godt. Kok i ca en time. Tøm ut kokevannet, ha i ca 100 gr smør, salt og pepper, og mos det til stuing. Ha i en liten kork eddik og rør godt tilslutt.

Brun saus:
Ha 7 dl vann og to terninger kjøttsuppebuljong i en gryte og kok opp. Ha i en halv løk skåret i grove biter, 2 dl fløte og 1-2 ts sukkerkulør. Etterhvert som kjøttkakene er ferdig brunet legges disse i sausen og trekker der til de er gjennomkokt. Til slutt koker jeg ut steikepanna og har det oppi sausen.

Kjøttkaker
2 pk kjøttdeig
1/2 løk
1 egg
Salt
Kjøttkakekrydder

Bland kjøttdeig og salt til det blir litt seigt. Ha i løken som er finhakket og egget og bland godt. Jeg brukte ca 2 ss kjøttksjekrydder i denne deigen. Jeg formet pene kjøttkaker som jeg stekte pent brune på litt over middels varme før de fikk trekke i sausen til de var gjennomvarme.

Til barna serverte jeg også poteter.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

