RSS Feed

Lettvint god ketolysefrokost

Posted on

20130507-094059.jpg

En vanlig frokost for meg. I dag veide jeg maten for å vise dere hvor enkelt det er å telle karbohydrater. På tallerken har jeg ca 70 gr tomat, ca 60 gr røkt laks, 1 egg stekt i teflonpanne uten smør. I koppen har jeg kaffe og ca 50 gr fløte (tilsammen, jeg har hatt en kopp kaffe med fløte før i dag også).

Nettstedet næringsinnhold.no viser at røkt laks inneholder 0 gr karbohydrater pr 100 gr, men på min pakke stod det at det var tilsatt sukker, derfor er jeg litt raus når jeg regner ut resten av maten.

70 gr tomat inneholder ca 1.5 gr karbohydrat, 1 egg inneholder ca 0,3 gr karbohydrat og ca 50 gr fløte gir ca 1,5 gr karbohydrat.

Tilsammen inneholder dette måltidet ca 3,3 gr karbohydrater. Om du synes det er vanskelig å holde styr på hvor mye du spiser i løpet av en dag så før gjerne matdagbok. Om det er middager som skaper krøll så lag mat som ikke er blandet, for eksempel fiskestykke, blomkål og rømme, i stedet for gryter osv.

Jeg har et mål om å leve på streng ketolysekost nå både for å se om vekta rikker på seg igjen og for å holde pollenplagene mine i sjakk. Jeg blir nemlig mye bedre med rett kosthold. Det har vært kaldt på Vestlandet i vår, men nå er temperaturen på vei opp og jeg kjenner at nesa blir tett, det klør i hals og gane, og eksemplagene mine har økt.

Dersom det er interesse for det kan jeg legge ut oppskrifter med utregnet karbohydratinnhold en stund. Gi meg isåfall en lyd her, på Facebook der du bare søker opp synsegulla, eller send meg en Mail på synsegulla@gmail.com.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

