RSS Feed

Det blir ketolyseblogg

Posted on

Det var 3 stk som sendte meg Mail og sa at de gjerne ville at jeg skulle rekne ut karbohydratinnholdet i rettenene jeg lager. Så da planlegger jeg å gjøre det en god stund fremover.

I fjor gikk jeg ned ca 25 kg ved hjelp av ketolyse og jeg har et vektmål nå også. Jeg bryr meg ikke om hvor lang tid jeg bruker, men jeg skal ned 15 kg til. Det tror jeg vil være en bra normalvekt for meg, og med tanke på at kroppen min ikke virker optimalt så tror jeg at det vil være veldig bra.

Det er deilig å kjenne at kroppen virker litt igjen, og det utnytter jeg maksimalt. Nå pågår våropprydding her hjemme og vi gjør klart huset for litt våroppussing. Blandt annet må kledningen på huset byttes og beises.

Gi meg gjerne tilbakemeldinger underveis, om det er noe dere ønsker annerledes, spesielle oppskrifter jeg skal blogge osv.

Ha en fin dag alle 🙂

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

10 responses »

  1. Selv har jeg spist ketogent i 3.5 uke nå, så synes det er kjempebra å få litt mer inspirasjon gjennom bloggen din:)
    Kan jeg spørre hvor mange gram karb du ligger på hver da?

    Svar
    • Hei. Hvordan synes du kroppen har det på ketogent kosthold da? Min trøblet på og av i 8 uker da jeg startet i fjor, men nå har jeg ingen plager, bare goder. Jeg pleier å ligge et sted mellom 15 og 30 gr karbohydrat hver dag. Jeg har blitt opptatt av hvor karbohydratene kommer fra i det siste, prøver å ha mest mulig fra grønnsaker, evt bittelitt frukt, eller bær i stedet for at mesteparten kommer fra meieriprodukter. Jeg prøver også å balansere inntak av kjøtt og fisk bedre. Mye å huske på, men jeg tar tiden til hjelp. Hvorfor velger du å spise ketogent, skal du ned i vekt eller har du andre grunner?

      Svar
      • Takk for svar:) Jeg har siden august i fjor spist på og av paleo/lavkarbo, men aldri med så mye fett som kroppen egentlig trengte, samtidig som jeg har hatt flere perioder med mye kosing og karb. Leste matrevolusjonen og skjønte med en gang at jeg måtte øke fettinttaket for å få paleo/lavkarbo til å funke. 04. mars gikk jeg over til lavkarbo uten kaloritelling, det ble mye gode oster, pølser, kjøtt + mørk sjokolade og rødvin. Jeg gikk selvsagt ikke ned et gram. For 3.5 uker siden startet jeg derfor med kaloritteling og ketose. Tenkte å miste rundt 10 kg, for å komme tilbake i trivselsvekt. Har selv holdt meg på 10-20 karb hver dag. De første 5 dagene var veldig tunge, men når kroppen kom inn i ketose føltes det som om jeg aldri har hatt det bedre. Har masse energi i kroppen, og trener 5-6 ganger i uka uten noe problem! Jeg spiser ikke noe melkeprodukter ( bortsett fra smør), og heller ikke frukt og bær. Blir mye kjøtt, egg, kylling, smør og grønnsaker med lite karb. Forrige fredag hadde jeg en planalagt uskeielse med sushi og dadler, noe som resulterte i en spinnvill mage. Siden har jeg magen stoppet opp. Har du noe erfaring med forstoppelse og lavkarbo? Spiste totalt 4 ss linfrø i går, men fortsatt ikke skjedd noe!

      • Så interessant å høre hvordan du har spist før. Jeg ønsker også å lære mer om paleokost og tradisjonskosthold.
        Forstoppelse er ikke så bra. Du trener jo, bevegelse er jo alltid bra. For min del setter 2 kopper kaffi om morgenen på fastende hjerte magen i gang. Ellers tenker jeg at råd som linfrø og sånt virker forebyggende, men om du er helt forstoppet syns jeg du skal prøve microlax eller lignende fra apoteket bare for å få systemet igang igjen.

      • Jeg spiser fortsatt paleo, og lærer stadig mer om tradisjonskosthold!:) Jeg fokuserer bare på å få i meg mer fett fra både smør, avocado og mandelsmør. Hjemmelaget mandelsmør og kokoschips er mitt nye favorittfastfood som jeg kan ha meg over alt! Jeg har tenkt at svart kaffe på tom mage ikke er bra for magesyra, og har derfor holdt meg til kaffe frem til mat. Jeg spiser periodisk faste, så det blir etter kl 11:) Har du merket noe på magen av kaffen? Jeg må nok kjøpe microlax i dag, så slitsomt å gå rundt sånn her.

      • Ja, kaffen gjør at jeg holder magen i orden hver dag- fast rituale. Hva er kokoschips? Det hørtes godt ut. For meg føles det som å oppdage verden på nytt etterhvert som jeg lærer om mat og helse. Selvsagt blir vi hva vi spiser i stor grad, hvem har lurt oss til å tro noe annet?

  2. Kokschips er tørka kokos:) Kjøpes på helsekost!

    Svar

Legg igjen en kommentar

