RSS Feed

Gi litt mer faen

Posted on

Det sa Per Fugelli en gang, han ble hvertfall sitert på det i et intervju. Og det har jeg tenkt mye på.
Hva er viktig, og hva er egentlig viktig? Er det så nøye da? Hver gang? Bare litt? Ikke så ofte? Hva hvis?
Jepp, tankerekkene kjenner du. En annen klok mann utfordret ofte mine snevre tanker om hva som «går ann» med spørsmålet: hva er det verste som kan skje? Oppfølgingsspørsmålet handlet ofte om hvorfor jeg fryktet/trodde/mente det kom til å skje.
Dette farlige. Som ikke måtte skje.

Sånne tanker kan ofte hemme folk kraftig. Alle, omtrent uten unntak, bekymrer seg for små og større ting. Noen er opptatt av hva naboen mener, noen er redd for å bli sett, andre for å bli hørt. Mange er redde for å bli latterliggjort.
Så også meg. Jeg har vært redd for mye rart. Jeg har puttet utrolig mange rare tanker oppi hodene til folk.
For eksempel om hva folk mener om størrelsen på kroppen min. Jeg var sikker på at mange mente jeg var både feit, lat, stygg og det som verre var. Selv om ingen sa noe.
Dette hemmet meg etterhvert i hverdagen, det var ikke alt som gikk ann. Ikke kunne jeg gå tur med folk som var spreke, jeg kom helt sikkert til å ødelegge hele turen for dem med min elendige form. Ikke kunne jeg bade i basseng, det var utelukket med fellesdusjing, det gikk jo IKKE ann. Ta to kakestykker i selskap, niks, da fikk jo «alle» bekreftet at jeg overspiste, og dermed manglet selvkontroll, og derfor var overvektig.

Men det er utrolig hva som faktisk går ann. I dag bestemte jeg meg for å svømme, gikk til svømmehallen, hoppa opp i den nye bikinien min, og svømte 1500 meter. Ingen av barna, de eldre, mennene, damene, mødrene og fedrene som var der kikka to ganger på meg. Jeg overlevde dusjen også.
Det er over 1 år siden sist jeg svømte nå, og det var utrolig godt. Jeg har savnet det. Kom etterhvert inn i en god rytme og kunne svømt mye lenger om jeg hadde hatt tid. Følelsen av å ha trent er deilig, men følelsen av å gi faen i hva jeg tror andre tenker om meg er mye bedre.
Det hjelper å løfte blikket opp fra navlen av og til 😀

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

10 responses »

  1. Samme som med treningssenter – folk er opptatt med seg sjøl…

    Å de som ikke er det, vel de har vel sine issues også 🙂

    Svar
  2. Åh, så tøff du er! Jeg tror vi alle bekymrer oss om hva andre mener i større eller mindre grad. Inspirert av deg, så bestemte jeg meg akkurat for å gi f…n i hva naboene mener om villnisset i hagen min. Jeg klarer ikke unger, jobb, hus og heim og holde en nydelig striglet hage i tillegg. Jeg synes mannen min er ganske flink til å ikke bry seg om hva andre mener, bortsett fra når det kommer til ryddighet. Jeg tok ham på fersken i å tørke over vasken på badet før vaskedamene skulle komme en gang! Han ville ikke at de skulle synes vi bodde i en svinesti…ha ha, da måtte jeg le;)
    Stå på, svøm og kos deg! God klem fra Rivjernet.

    Svar
    • Tusen takk! Jeg syns det var så viktig å skrive om. Jeg har jo lenge hatt begrensninger fordi jeg er syk. Men når jeg har en god dag er begrensningene der fremdeles, fordi at da er jeg redd for hva andre tenker og tror. Også innser jeg jo at de aller fleste heldigvis sikkert ikke engang ofrer meg en tanke. Befriende! Kos deg med mann og barn, hagen lever sitt eget liv 🙂 Ha en finfin dag 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

