RSS Feed

Tror du på det lavkarbotullet?

Posted on

Det er det faktisk flere som har sagt til meg etterhvert som jeg har vært åpen om at det ikke er magi og blodsvettetårer som har gjort at kroppsvekta har minka betydelig på halvannet år.

Jeg har tenkt mye på det. Om jeg tror på det. På lavkarbo, dette for noen, skjellsordet. Forhatt av såvel ernæringseksperter og hvermannsen.
Tror på det, nærmest som en nyreligiøs.

Beklager om det har virket sånn. Beklager om jeg har støtt noen, tråkket på tær eller på andre måter plaget noen med min «tro». Det har jeg ikke ment. Jeg er ikke på noen som helst måte en ekspert på verken mat, kropp, helse eller trening.

Jeg har bare erfaring å «skryte av», om det skulle vært et mål. Jeg tror ikke. Jeg har erfart, og erfarer hver dag, hva som er rett kost for meg, og hvilke konsekvenser det får for min helse om jeg gir blaffen.

Et eksempel på dette kan være at jeg en helg tar en øl og spiser chips en fredagskveld, spiser rundstykker til frokost lørdag morgen, har tradisjonell pizza om kvelden og avslutter med et dykk i godteskåla.

Da opplever jeg dette:
Hendene mine, den høyre er verst, hovner opp, leddene verker og jeg klarer ikke å knytte de.
Eksemet mitt, også der verst på høyreside, blomstrer opp, klør, blør, væsker osv.
Problemet mitt med hjerterytmen øker betydelig og denne arytmien kan også gjøre meg sengeliggende, kvalm og svimmel.
Ansiktet får kviser det tar uker å få kontroll på.
Jeg får humørsvinginger, tydelig blodsukkerfall og blir utrolig trøtt. Jeg blir «aldri» mett, vil spise mer selv om både mage og porsjonsstr tilsier at jeg burde vært stappmett.
Jeg får store sukkersug der det er veldig vanskelig å la være å spise noe søtt. Frukt, bær osv hjelper ikke, det trigger det bare enda mer.
Energinivået er lik null og alle hverdagslige ting føles som et ork.
Jeg får ulike «vondter» i muskler og ledd, føles som betennelser.
Hard mage, gass og sure oppstøt er vanlige plager.
Jeg kan også oppleve problemer med candidainnfeksjoner, urinveisinfeksjoner osv.
Pollenallergien, og forsåvidt allergiplagene mine i sin helhet, mot både div mat, muggsopp, dyremidd osv blir så store at jeg må ta allergimedisiner på daglig basis, som igjen fører til bivirkninger.

Jeg har ikke gått nevneverdig ned i vekt siden oktober, så om det alene var eneste grunn til å «tro», så hadde jeg nok med min utrolig dårlige tålmodighet gitt opp og gått tilbake til gamle synder. Jeg bryr meg heller ikke nevneverdig mye om hvordan jeg( eller du for den saks skyld), ser ut.

Men jeg tror på det jeg selv erfarer. At det er lettere å leve i en mindre kropp. At min kropp virker bedre med naturlig mat som egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, godt fett og litt bær, nøtter, frukt og frø i ny og ne.

Sykdomsplagene mine blir bedre. Hjertet roer seg.
Energinivået stiger.
Noen helseplager som urinveisplager, hudproblemer osv blir borte.
Jeg har etter 20 år med allergiplager og til dels kraftig medisinering mot dette kunne slutte helt med all form for allergimedisiner bortsett fra eksemsalver ved kontakteksem.
Jeg sover godt, våkner uthvilt.
Kroppen er mindre stiv og vond, jeg trenger mindre hvile i løpet av dagen og tåler større belastning.
Jeg spiser gjerne 2-3 ganger hver dag, er mett og blir omtrent aldri sulten utenom måltidene.
Bortsett fra da hormonene mine løper avgårde hver mnd og skaper litt krøll, har jeg aldri søtbehov.

Alle blodverdier jeg har sjekket fra oktober til nå har forresten også vært ypperlige, til og med imponerende i følge noen leger.

Så tilbake til spørsmålet om tro.
Svaret er NEI!
Jeg tror ikke på lavkarbo. Og jeg vil heller aldri prøve å frelse deg eller noen andre, i et forsøk på å dele en tro.

Alt jeg har er mine erfaringer. Jeg gjør nye erfaringer hver dag. Jeg blogger om dette både for min egen del men også for å dele med andre. Mange tviler, noen er nysgjerrige. Noen søker råd. Mange tar kontakt, noen for å krangle, mange for å heie på meg.

Naturlig mat = mer fornøyd kropp. DET er min erfaring.

20130703-230819.jpg

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

11 responses »

  1. Mariesmatglede på instagram

    Digger innlegget! Bra skrevet 😀

    Svar
  2. BRA, nesten som om jeg skulle ha skrevet det sjøl. Jeg følger deg. Ha en fin sommer

    Svar
  3. Flott innlegg. Mange av de tingene som du skriver om, hender også meg dersom jeg skeier ut. Fått en mye bedre hverdag med denne kosten. Så får andre tenke hva de vil, det funker for meg. Ha en fin dag.

    Svar
    • Hei. Hyggelig å høre fra deg. Det var veldig ok å lese at du fikk noen av de samme reaksjonene som jeg har. Jeg har jo lurt litt på om det bare er meg som merker så markant forskjell på kroppen på grunn av hva jeg spiser.

      Svar
  4. Så bra skrevet, kjenner meg igjen i mye av det. Det er rart, virker som en del mennesker blir provosert av lavkarbo-prat. Jeg har opplevd det selv, har fått mange ubehagelige kommentarer. Tror det bunner i misunnelse, folk får bare fortsette og spise seg syke hvis de vil, vi har i hvert fall skjønt hva som er best for oss! 🙂 Stå på, fin blogg du har!
    http://matsommedisin.wordpress.com

    Svar
  5. Godt skrevet! 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

