RSS Feed

Monthly Archives: januar 2014

Oppskrift på salte kjeks

Jeg har slitt med hva jeg skal spise de siste helgene. Jeg har tenkt at jeg ikke skal ha noe kos, også har det endt med å spise snop osv. Denne helga har jeg derfor bestemt meg for at jeg skal kose meg ordentlig. Jeg skal bake salte kjeks, noe som er fort gjort, og kjøpe inn deilige oster til, som jeg skal kose meg med i morgen kveld. I tillegg blir det grønnsaker og hjemmelaget dip. Oppskrift på kjeks har jeg delt før, men de fortjener å bli delt igjen. Nå gleder jeg meg til lørdagsgodt.

God helg ❤️

Frokostherligheter.

Reklamer

Resultater med 5:2 dietten januar 2014

Nå i slutten av mnd viser vekta fremdeles 5 kg ned, og jeg tenker at det vekttapet er mer reelt enn da de samme kg forsvant på 1 uke. Jeg har målt lår og mage og resultatet er 3 cm ned på låret og 4 cm rundt livet. Fornøyd med det. Faster videre lowcarb style og håper jeg har blitt enda litt mindre neste mnd.

Fettisme

På bt.no kan man lese om er overvektig som har tatt slankeoperasjon. Det er i og for seg ikke noe nytt. Det jeg liker er at hun tar opp hvordan feite blir stigmatisert i samfunnet.

Det har jeg selv opplevd mange ganger. Fra jeg var liten ble det kommentert at jeg var større enn andre barn. Da får man som barn følelsen av at det er galt. Derfor kan jeg ikke en eneste gang minnes at jeg i løpet av livet har sett på meg selv som normalvektig, selv om det nettopp var det jeg var både i ungdomsårene og i voksen alder.

I ungdomsårene handler det mye om å passe inn i visse størrelser, nesten mer enn hvilket merke klærne er i.
Hvertfall for jenter er det sånn.
En tenårings største frykt er ikke å bli syk, men å bli feit. For feit er lik stygg.

De naturlig tynne aner ikke hvordan det er å være feit. Og til og med de som har slanket seg tynne ser gjerne ned på de feite.

Det er så rart, folk tror det handler om selvkontroll. Og vilje. Bare det.
Hadde det vært så enkelt at man kan ville seg tynn så er jeg sikker på at det hadde vært få overvektige blandt oss.
Det er like mange årsaker til at noen er overvektige, som det er overvektige i samfunnet.

Men hvorfor skal vi bli sett ned på? Vi klarer helt fint å dømme oss selv, vi trenger ikke at andre gjør det.

Ta for eksempel med deg den feite venninna di inn i en klesbutikk og se hvem av dere som blir kontakter av butikkmedarbeideren, om det i heletatt kommer noen bort til dere. Ta med deg den feite venninna på kafé og observer de fordømmende blikkene om hun bestiller burger i stedet for salat.
Ta samme venninne med på storhandel før hytteturen og få med deg hvordan andre i kassa veksler blikk mellom hsndlevogna full i godsaker, og venninna di.
Ta venninna med ut på byen en kveld og se hvordan menn på sjekkeren oppfører seg mot henne.
Ta buss med henne og se hvordan setet ved siden av henne er ledig i det lengste selv om hun ikke tar opp plass på setet ved siden av.
Bare gå med henne en dag og se hvor utrolig lite positiv oppmerksomhet hun får fra omgivelsene.
Når hun har gått ned noen kg snur alt.
Da blir hun forsterket hele tiden. «Så fin du har blitt» og «så tynn du har blitt» er de mest vanlige kommentarene.

Godt ment, men venninna di er den samme som før, bare i mindre utgave, og kan få forsterket følelsen av å ikke ha vært fin før. Hun får mye mer oppmerksomhet enn før, blir sett, blir anerkjent på en annen måte. Men hun er den samme, bare mindre i omfang.
Noen ønsker å hjelpe den feite venninna og inviterer på både skiturer og treningstimer. Gå i sportsbutikkene og se om de selger treningstøy i store størrelser før du gjør det neste gang. De tjukke har nemlig ikke samme tilgang på tilpasset utstyr som de tynne.

Ta på deg andre briller, se mennesket og ikke vekta. Ikke døm andre så du selv kan føle deg bedre. Så enkelt er det

Dagen etter faste

20140123-072011.jpg

I går fastet jeg og det eneste jeg spiste var det dere ser på bildet- torsk, gulrotstuing og bacon.

Jeg var ikke sulten da jeg la meg, og jeg er ikke sulten nå når jeg har stått opp.

Min måte å spise på, som for meg er litt krevende, er å prøve å vente med å spise til jeg blir sulten.
Skulle ikke tro det er så vanskelig, men det er det.
Nå når klokka nærmer seg 0730, er det jo tid for frokost, det har jeg jo lært at man MÅ ha for å få en god start på dagen.

Men når jeg spiser lavkarbo, uavhengig av om jeg har fastet eller ikke, blir jeg gjerne ikke sulten igjen før klokka er bortimot 11. Så da er det jeg skal spise frokost. Ofte holder frokosten meg mett til middag ca kl 1630, også kan det bli et måltid rundt kl 21. Det er gjerne litt mindre.

Jeg tenker at når jeg spiser mindre mengde mat enn før er det litt ekstra viktig å tenke over hva maten inneholder. Jeg prøver å spise grønnsaker til alle måltider i løpet av dagen. Og jeg prøver å variere med kjøtt, fisk og egg som proteinkilde.

Jeg planlegger hva vi har til middag for en uke av gangen og holder meg stort sett til dette. Jeg planlegger at jeg gjerne faster på nattevakt nr 2 i uka. Og når forkjølelsen bare slipper tak planlegger jeg å trene litt hjemme.

Så blir det spennende da, å se om vekta har gått ytterligere nedover neste uke.

Oppskrift på nydelig gulrotsuppe

20140122-045112.jpg

Gulrøtter er billig og sunn, om enn ikke særlig lavkarbovennlig mat. Jeg elsker gulrøtter og i dag laget jeg gulrotsuppe til middag. Og for en suppe. Nydelig var den.

Sånn gjorde jeg:
I kjele med smør hadde jeg kuttet i smått 1 stor løk, 4 fedd hvitløk, ca 2 tomler ingefær, ca 4 stenger stangselleri. Surret til løken var blank. Hadde i 1 liter vann og 1 kg gulrøtter i små biter. Kokte til grønnsakene var møre, ca 15 minutter. Stavmikset til suppe, hadde i en fløteskvett og smakte til med salt og pepper.

Ingefær og gulrot = nydelig kombinasjon. Prøv den gjerne og si hva du synes.
Ellers minner jeg om at du kan følge bloggen ved å søke opp synsegulla på Facebook dersom du ønsker det.

5:2 faste- erfaringer så langt

Nå har jeg prøvd 5:2 faste noen uker. Tenkte å dele litt erfaringer med dere. Planen er jo å faste når jeg jobber natt, fordi jeg syns det er vanskelig å finne et bra spisemønster. Jeg ønsker selvsagt også å oppnå helsefordeler med dette og gjerne også noe vektnedgang.

Min første erfaring var bra, jeg følte ikke sult når jeg fastet og 5 kg forsvant på et blunk. Sikkert mye slagg etter jula, men 4 av de har holdt seg borte selv om jeg har eksperimentert med kosten disse ukene.

Jeg hadde en ide om at det hadde vært greit å faste to dager etter hverandre. Fordi jeg ofte jobber to dager etterhverandre og fordi at da var jeg ferdig med det og slapp å tenke på faste resten av uka.
Det fikk jeg ikke til. Jeg ble dårlig på dag to og måtte spise, rett og slett. Det betyr at det krever planlegging for å få til to fastedager for min del, både for at det skal bli gjort og for at det skal passe med hva resten av familien har planer om.

Jeg har også prøvd meg på å faste med et mer vanlig høykarbo kosthold. Det ble katastrofe for min del. Snakk om blodsukkerbergogdalbane. Jeg ble aldri mett og kunne helt sikkert spist hva som helst. Så det var ikke noe for meg.

Derfor blir det relativt lavkarbo kost som vanlig, som gjelder. Jeg faster i morgen igjen og så på søndag.

Jeg prøver å spise bra hver dag, men spesielt på fastedagen. Da spiser jeg et måltid. Det er middag. Jeg prøver å spise rent kjøtt eller ren fisk da, en god del grønnsaker og en god fettkilde.
Man skal egentlig telle kcal når man faster, og hvis jeg husker rett er det anbefalt med 600 kcal for menn og 500 kcal for damer på fastedagen.

Men altfor mange Grete Roede kurs har kurert meg for all telling. Jeg mener fult og fast at en kallori ikke er en kallori , og at det viktigste er å nære kroppen, ikke fylle den opp med pulver og halvfabrikata. Ingen lett og light og lavkallori på meg.

Jeg kommer til å faste ut mars hvertfall før jeg tar en endelig vurdering på om dette er noe jeg kommer til å følge fast fremover. Det er viktig for både tanker og kropp å få tid til å omstille seg, er min erfaring. Tiden jobber for meg, jo mer erfaring, jo bedre vil vurderingen bli tror jeg.

5 kg ned

Posted on

Den siste uka, eller halvannen uke blir det vel, har jeg gått ned over 5 kg. 5.5 for å være nøyaktig.

Jeg var jo stinn etter høykarboferien, men 5 kg er mye likevel. Ikke er jeg sulten, energien er på vei opp og klærne strammer mindre.

Alt jeg har gjort er å gå tilbake til mitt lavkarbo kosthold og innføre 5:2 faste.

Jeg har ( dessverre) ikke trent en eneste gang enda, men det skal jeg vel få gjort i løpet av uka.

God start på et nytt år!