RSS Feed

5:2 faste- erfaringer så langt

Nå har jeg prøvd 5:2 faste noen uker. Tenkte å dele litt erfaringer med dere. Planen er jo å faste når jeg jobber natt, fordi jeg syns det er vanskelig å finne et bra spisemønster. Jeg ønsker selvsagt også å oppnå helsefordeler med dette og gjerne også noe vektnedgang.

Min første erfaring var bra, jeg følte ikke sult når jeg fastet og 5 kg forsvant på et blunk. Sikkert mye slagg etter jula, men 4 av de har holdt seg borte selv om jeg har eksperimentert med kosten disse ukene.

Jeg hadde en ide om at det hadde vært greit å faste to dager etter hverandre. Fordi jeg ofte jobber to dager etterhverandre og fordi at da var jeg ferdig med det og slapp å tenke på faste resten av uka.
Det fikk jeg ikke til. Jeg ble dårlig på dag to og måtte spise, rett og slett. Det betyr at det krever planlegging for å få til to fastedager for min del, både for at det skal bli gjort og for at det skal passe med hva resten av familien har planer om.

Jeg har også prøvd meg på å faste med et mer vanlig høykarbo kosthold. Det ble katastrofe for min del. Snakk om blodsukkerbergogdalbane. Jeg ble aldri mett og kunne helt sikkert spist hva som helst. Så det var ikke noe for meg.

Derfor blir det relativt lavkarbo kost som vanlig, som gjelder. Jeg faster i morgen igjen og så på søndag.

Jeg prøver å spise bra hver dag, men spesielt på fastedagen. Da spiser jeg et måltid. Det er middag. Jeg prøver å spise rent kjøtt eller ren fisk da, en god del grønnsaker og en god fettkilde.
Man skal egentlig telle kcal når man faster, og hvis jeg husker rett er det anbefalt med 600 kcal for menn og 500 kcal for damer på fastedagen.

Men altfor mange Grete Roede kurs har kurert meg for all telling. Jeg mener fult og fast at en kallori ikke er en kallori , og at det viktigste er å nære kroppen, ikke fylle den opp med pulver og halvfabrikata. Ingen lett og light og lavkallori på meg.

Jeg kommer til å faste ut mars hvertfall før jeg tar en endelig vurdering på om dette er noe jeg kommer til å følge fast fremover. Det er viktig for både tanker og kropp å få tid til å omstille seg, er min erfaring. Tiden jobber for meg, jo mer erfaring, jo bedre vil vurderingen bli tror jeg.

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

17 responses »

  1. Jeg synes det virker litt sånn små tungvindt, men det er meg.
    Tror jeg heller bare holder meg lavkarbo som det er..
    (ikke at jeg har gjort det siden tidlig desember en gang! å det har straffa seg på mer enn en måte!)

    Svar

Legg igjen en kommentar

