RSS Feed

Monthly Archives: februar 2014

Fastetorsdag

Denne uka blir det bare en fastedag mest sannsynlig, det blir torsdag. Jeg har planer om å langtidssteke svinesteik som jeg serverer med sellerirotmos, brokkoli, gulrøtter, surkål og brun saus, det blir mitt fastemåltid.

Hvordan går det med dere andre fastere? Noen som får det til?

Jeg jobber mye med det mentale for tiden, jeg leser bøker , blogger og artikler om både mat, kropp og helse. Jeg setter stor pris på at du følger meg på Facebook , Twitter, bloglovin osv (synsegulla all over) og at du deler siden min med andre. På den måten får jeg kontakt med enda flere som har samme interesser som meg, noe jeg setter stor pris på.

Oppskrift på nydelig fiskegrateng

Oppskrift på nydelig fiskegrateng

Inspirert av denne oppskriften ble det fiskegrateng lowcarbstyle. Oh my, det var knallgodt. Rett og slett veldig god smak. Jeg hadde 3-4 små kokte poteter og noen biter kokt gulrot i også, rester fra torskemiddagen. Selvsagt var ikke gulrot og potet nødvendig, det var bare for å få spist opp restene.

Innhold:
Ca 800 gr kokt torsk. Må være helt kald og ha rent godt av. Torsk avgir væske som kan gjøre grateng suppete.
2 beger creme fraiche
1 hel purre i små små biter
4 eggeplommer
4 eggehvitter
Salt ( jeg brukte nok 1 ss)
Pepper
Muskatnøtt
Malte mandler

Sånn gjorde jeg: hadde fisk i mindre biter, fint oppskåret potet og gulrot i smurt ildfast form.
Blandet eggeplommer, creme fraiche, purre og krydder godt og helte over fiskeformen. Stivpisket eggehvittene og skar de forsiktig inn i fiskegratengen med en slikkepott. Strødde malte mandler over i et tynt lag. Også rett i ovnen.

Som sagt må man se steketiden an. Etter 30 minutter var min grateng helt gele når jeg beveget på formen, men etter 30 minutter til var det bare antydning til bevegelse. Steker man for lenge blir den tørr.

Vi var så sultne etter å ha ventet litt lenger på middagen enn jeg først hadde tenkt, så jeg glemte å ta bilde sv selve retten, bortsett fra et dårlig et langt ut i måltidet.

Vi spiste opp alt, det var virkelig en nydelig fiskegrateng som jeg kommer til å lage igjen allerede neste uke tenker jeg . Anbefales 👍

20140219-213607.jpg

20140219-213616.jpg

20140219-213625.jpg

Jeg vil lage lavkarbo iskrem

Jeg vil lage lavkarbo iskrem

Til morsdagen fikk jeg denne flotte iskremmaskinen. Og nå ønsker jeg selvsagt å lage deilig hjemmelaget is. Perfekt søndagsdessert syns jeg.

Det fulgte et oppskriftshefte med maskinen, men der er det selvsagt sukker som brukes.

Er det noen som har erfaring med de ulike sukkererstatningene når det gjelder å lage is?

Jeg har både tagatesse og sukrin hjemme, samt steviadråper med karamellsmak. Hva tror dere om det?

Vet du om en nydelig oppskrift på lavkarbo iskrem blir jeg svært glad for tips.

20140211-191900.jpg

God fastetirsdag

God morgen. Veldig kjekt at så mange fikk med seg saken om meg på klikk.no i går. Var visst også på Dagbladet.no.

Jeg syns jeg var både modig og litt tøff som var med på det. Min første reaksjon da journalisten tok kontakt, var selvsagt at nei, dette er nok ikke noe for meg. Så satt jeg her da, og irriterte meg litt, og tenkte: hvorfor sier jeg alltid nei til sånt? Dette er jo ikke farlig. Jeg må utfordre meg selv litt. Også gjorde jeg det.

Jeg syns også saken var fin. Det er vanskelig å gå ned i vekt. Selv sliter jeg voldsomt med motivasjonen nå og ønsker meg egentlig en partner jeg kan samarbeide med. Kroppen samarbeider ikke om dagen, og sykdommen gjør den vond. Jeg får ikke trene nå, så det er kun kosthold som får vekta nedover.

I dag er det fastetirsdag for meg. Da faster jeg (drikker vann og litt kaffe) frem til middag, spiser 1 porsjon middag, og faster videre til neste morgen.

På menyen i dag står steikt salmalaks, med grønnsaker og poteter for de som vil ha det.

På facebooksiden min (søk opp synsegulla og lik meg) publiserer jeg ofte bilder av hva jeg spiser. Så til de av dere som har lurt på hvordan et fastemåltid ser ut, kan det være lurt å følge med der.

Siden jeg nå er på vei inn i en dårlig sykdomsperiode er jeg ekstra spent på hvordan fasten vil gå. Jeg tenker at det kan være bra, kroppen får litt ro, og jeg sørger for at den får god næring. I morgen kommer det en oppdatering på dette.

Ha en fin dag alle sammen 😊

Jeg er intervjuet av klikk.no

klikk.no har i dag publisert en sak om 5:2 dietten hvor jeg er med.

20140210-172228.jpg

Blir du med på fest?

Ingen grunn til å takke nei til en fest i ny og ne selv om man spiser lavkarbo. Den livsstilen passer nemlig både i festlige lag, bursdager, selskaper og ferier. Her har jeg laget et innlegg om drinker man kan lage selv om man har en lavkarbo livsstil, disse passer til og med på et ketogent kosthold.

Ingen grunn til å være en hjemmesitter altså. Dans litt, så får du litt trim med på kjøpet.

Party on, god helg alle sammen!

Når passer en livsstilsendring?

Aldri. Aldri passer det. Nå er det snart morsdag, fastelavn, bursdag, vinterferie, påskeferie, langweekender i mai, konfirmasjoner, 17 mai, pinse, sommerfest, bryllup, dåp, høstferie, flere bursdager, julebord og så jula, selvsagt.

Enig?
Hvor mange uker i året er det hvor det ikke skjer noe «festlig» vi kan feire med god mat og god drikke? Det er ikke mange i min familie hvertfall. Det er alltid en fotballcup eller dugnad eller bursdag eller lønningspils eller NOE.

Så det passer aldri. Mange nekter å avstå fra noe av denne type «kos». Jeg tenker sånn:

Jula mi varer i to dager pluss nyttårsaften. Da kan jeg spise mindre strengt. Påske er ikke noe høytid for meg men jeg ønsker å lage noe ekstra, så da kan jeg lage en lavkarbokake eller noe annet godt.

Bursdager trenger jeg som regel ikke å spise kake. Ikke mens jeg slanker meg. 17 mai finnes gode lavkarbovarianter, for eksempel koldtbord, rømmegrøt og spekemat eller skalldyr.

Konfirmasjoner, bryllup og dåp har gjerne varmmat som er lavkarbovennlig, ellers er både tapas og koldtbord også mye brukt. Vil du kose deg med kake, ta med egen og sett på kakebordet med de andre kakene.

Dersom det er hytteturer eller andre festlige lag som kan bli litt fuktige, kan man gjerne velge vin med lavt karbohydratinnhold eller lage lavkarbo drinker som irish coffee ol. Man kan selvsagt også blande sprit med sukkerfritt lavkarbo blandevann. Oppskrifter på lavkarbo/ketolysevennlige drinker finner du om du søker på bloggen min.

Man må ikke begynne å trene 4 dager i uka for å gå ned i vekt. Tenk hverdagstrim. Kom deg opp av sofaen etter middag. Rak løv, måk snø, vask et tak. Mal en vegg. Du finner sikkert noe å gjøre. Ellers er det jo deilig å få gått seg en tur.

Når man ønsker å endre livsstil er det noen få gode råd som gjelder:

1: Bruk tid. Det tar tid å lære seg å lage annen mat og lære seg andre spisemønstre. Det tar tid å endre vaner. Det tar tid å gå ned i vekt. Det tar tid å bli sprek.

2: Vær snill med deg selv. Om du tryner i godteskåla eller noe, så reis deg igjen og fortsett med å lage gode vaner. Ikke tenk at nå er alt forgjeves. Vær snill med deg selv. Tenk at det er som å lære å sykle. Man tryner noen ganger før man kan det. Bruk gjerne kjæreste, familie eller venner som «støttehjul»om du trenger noen til å hjelpe deg på vei, eller til å heie på deg når ting går trått.

3: Lær av feil. Bli kjent med egne vaner, tankemønstre og følelser . Dette er viktig men vanskelig. Hva er vanskelig? Når svikter motivasjonen? Hvilket syn har du på egen kropp? Ta hensyn til og lytt til deg selv. Er du trøtt en dag- hvil. Er du sulten, eller sier klokka at du må spise nå? Når er du egentlig mett?

Håper du blir inspirert til å endre livet ditt. Endring handler om å bryte vaner.

Lykke til ❤️