RSS Feed

Når passer en livsstilsendring?

Aldri. Aldri passer det. Nå er det snart morsdag, fastelavn, bursdag, vinterferie, påskeferie, langweekender i mai, konfirmasjoner, 17 mai, pinse, sommerfest, bryllup, dåp, høstferie, flere bursdager, julebord og så jula, selvsagt.

Enig?
Hvor mange uker i året er det hvor det ikke skjer noe «festlig» vi kan feire med god mat og god drikke? Det er ikke mange i min familie hvertfall. Det er alltid en fotballcup eller dugnad eller bursdag eller lønningspils eller NOE.

Så det passer aldri. Mange nekter å avstå fra noe av denne type «kos». Jeg tenker sånn:

Jula mi varer i to dager pluss nyttårsaften. Da kan jeg spise mindre strengt. Påske er ikke noe høytid for meg men jeg ønsker å lage noe ekstra, så da kan jeg lage en lavkarbokake eller noe annet godt.

Bursdager trenger jeg som regel ikke å spise kake. Ikke mens jeg slanker meg. 17 mai finnes gode lavkarbovarianter, for eksempel koldtbord, rømmegrøt og spekemat eller skalldyr.

Konfirmasjoner, bryllup og dåp har gjerne varmmat som er lavkarbovennlig, ellers er både tapas og koldtbord også mye brukt. Vil du kose deg med kake, ta med egen og sett på kakebordet med de andre kakene.

Dersom det er hytteturer eller andre festlige lag som kan bli litt fuktige, kan man gjerne velge vin med lavt karbohydratinnhold eller lage lavkarbo drinker som irish coffee ol. Man kan selvsagt også blande sprit med sukkerfritt lavkarbo blandevann. Oppskrifter på lavkarbo/ketolysevennlige drinker finner du om du søker på bloggen min.

Man må ikke begynne å trene 4 dager i uka for å gå ned i vekt. Tenk hverdagstrim. Kom deg opp av sofaen etter middag. Rak løv, måk snø, vask et tak. Mal en vegg. Du finner sikkert noe å gjøre. Ellers er det jo deilig å få gått seg en tur.

Når man ønsker å endre livsstil er det noen få gode råd som gjelder:

1: Bruk tid. Det tar tid å lære seg å lage annen mat og lære seg andre spisemønstre. Det tar tid å endre vaner. Det tar tid å gå ned i vekt. Det tar tid å bli sprek.

2: Vær snill med deg selv. Om du tryner i godteskåla eller noe, så reis deg igjen og fortsett med å lage gode vaner. Ikke tenk at nå er alt forgjeves. Vær snill med deg selv. Tenk at det er som å lære å sykle. Man tryner noen ganger før man kan det. Bruk gjerne kjæreste, familie eller venner som «støttehjul»om du trenger noen til å hjelpe deg på vei, eller til å heie på deg når ting går trått.

3: Lær av feil. Bli kjent med egne vaner, tankemønstre og følelser . Dette er viktig men vanskelig. Hva er vanskelig? Når svikter motivasjonen? Hvilket syn har du på egen kropp? Ta hensyn til og lytt til deg selv. Er du trøtt en dag- hvil. Er du sulten, eller sier klokka at du må spise nå? Når er du egentlig mett?

Håper du blir inspirert til å endre livet ditt. Endring handler om å bryte vaner.

Lykke til ❤️

Advertisements

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s