RSS Feed

Oppskrift på nydelig fiskegrateng

Oppskrift på nydelig fiskegrateng

Inspirert av denne oppskriften ble det fiskegrateng lowcarbstyle. Oh my, det var knallgodt. Rett og slett veldig god smak. Jeg hadde 3-4 små kokte poteter og noen biter kokt gulrot i også, rester fra torskemiddagen. Selvsagt var ikke gulrot og potet nødvendig, det var bare for å få spist opp restene.

Innhold:
Ca 800 gr kokt torsk. Må være helt kald og ha rent godt av. Torsk avgir væske som kan gjøre grateng suppete.
2 beger creme fraiche
1 hel purre i små små biter
4 eggeplommer
4 eggehvitter
Salt ( jeg brukte nok 1 ss)
Pepper
Muskatnøtt
Malte mandler

Sånn gjorde jeg: hadde fisk i mindre biter, fint oppskåret potet og gulrot i smurt ildfast form.
Blandet eggeplommer, creme fraiche, purre og krydder godt og helte over fiskeformen. Stivpisket eggehvittene og skar de forsiktig inn i fiskegratengen med en slikkepott. Strødde malte mandler over i et tynt lag. Også rett i ovnen.

Som sagt må man se steketiden an. Etter 30 minutter var min grateng helt gele når jeg beveget på formen, men etter 30 minutter til var det bare antydning til bevegelse. Steker man for lenge blir den tørr.

Vi var så sultne etter å ha ventet litt lenger på middagen enn jeg først hadde tenkt, så jeg glemte å ta bilde sv selve retten, bortsett fra et dårlig et langt ut i måltidet.

Vi spiste opp alt, det var virkelig en nydelig fiskegrateng som jeg kommer til å lage igjen allerede neste uke tenker jeg . Anbefales 👍

20140219-213607.jpg

20140219-213616.jpg

20140219-213625.jpg

About synsegulla

Kvinne født i 1980 som hovedsaklig blogger om lavkarbokosthold og deler oppskrifter

Legg igjen en kommentar

